»Program SD je lahko osnova za nov razvojni model Slovenije.«
V okviru javne razprave o osnutku programa Socialnih demokratov je danes predsednica SD Tanja Fajon organizirala strokovni posvet o gospodarstvu, osredotočen na vprašanje, kako doseči dodano vrednost in s tem višje plače. “Moja vizija Slovenije leta 2030 pa je visoko razvita, povezana, inovativna in tehnološko napredna država, ki dosega najvišje stopnje kakovosti življenja in trajnostnega razvoja. Seveda na temelju socialnega dialoga, na partnerskem principu sodelovanja zaposlenih in lastnikov, z uvajanjem novih modelov upravljanja, od delavskega lastništva, do zadružništva. Želim si, da bi v Sloveniji nova dodana vrednost nastajala okoli idej in inovacij. Da bi v zdravem gospodarskem okolju brez korupcije in birokratskih obremenitev nastajala nova dinamična podjetja, privlačna za talente, vlagatelje, partnerje in kupce z vsega sveta,” je uvodoma svojo vizijo opisala Tanja Fajon.
15. november 2021
Na strokovnem posvetu o dvigu dodane vrednosti, izboljšanju pogojev za delo in poslovnja, o povečanju inovativnosti in podjetnosti ter dvigu plač in blaginje, se je predsednica SD Tanja Fajon pogovarjala s kompetentnimi strokovnjaki, od katerih v javni razpravi pričakuje poglede, stališča komentarje in dopolnitve predstavljenega osnutka programa. “Slovenijo želimo pripraviti za nov začetek. Čez štiri leta želimo učinkovitejšo državo, prijaznejšo do podjetnikov in zaposlenih. Z višjimi plačami in višjo dodano vrednostjo,” je uvodoma poudarila Tanja Fajon.
“Moja vizija Slovenije leta 2030 pa je visoko razvita, povezana, inovativna in tehnološko napredna država, ki dosega najvišje stopnje kakovosti življenja in trajnostnega razvoja. Seveda na temelju socialnega dialoga, na partnerskem principu sodelovanja zaposlenih in lastnikov, z uvajanjem novih modelov upravljanja, od delavskega lastništva, do zadružništva. Želim si, da bi v Sloveniji nova dodana vrednost nastajala okoli idej in inovacij. Da bi v zdravem gospodarskem okolju brez korupcije in birokratskih obremenitev nastajala nova dinamična podjetja, privlačna za talente, vlagatelje, partnerje in kupce z vsega sveta,” je uvodoma svojo vizijo opisala Tanja Fajon, ki si želi Slovenijo, kjer bo enostavno poslovati in prijetno delati.
Predsednik strokovnega sveta SD za finance, razvoj in kohezijo mag. Milan M. Cvikl je dejal, da je pripravljen program SD kompleksen načrt za razvojni preboj, s katerimi rešujemo kompleksne probleme. Na področju gospodarstva je ključen cilj dvig dodane vredosti za višje plače: “Slovenske družba mora postati bolj inovativna, naše gospodarstvo pa tako poveča dodano vrednost na zaposlenega. Temelj vsega v družbi so namreč kakovostna delovna mesta, boljše plače in posledično višja blaginja.” Podrobno je predstavil ukrepe, da Slovenija na polno aktivira in multiplicira razvojne vire, predvsem z multiplikacijo 1,6 milijarde evrov nepovratnih sredstev v 15 milijardni naložbeni finančni vzvod, pri tem pa doseže desetletni socialni sporazum, ki mora vključevati dogovor o oblikovanju stabilnega in odzivnega davčnega okolja s potrebnimi spremembami glede primerjalno davčno preobremenjenega dela redno zaposlenih in podobremenjene obdavčitve kapitala in premoženja.
Tanja Fajon, predsednica SD
Strokovni posvet SD o dvigu dodane vrednosti gospodarstva za višje plače
Dvig dodane vrednosti po Cviklovih besedah načrtujemo s krepitvijo mednarodne konkurenčnosti slovenskega gospodarstva, njegovo rastjo v mednarodnih verigah vrednosti in internacionalizaciji: “Podpirati moramo inovacije z višjimi vlaganj iin boljšo organiziranostjo raziskovalnega in inovacijskega ekosistema, podjetjem pa pomagati pri prehodu, za kar je SD pripravila več mehanizmov za povečanje inovativnosti, internacionalizacijo, digitalizacijo in zeleni prehod podjetij.”
“Če bomo še naprej nadaljevali z dosedanjo politiko, ne bo razvojnega preboja. Vaš program je zelo ambiciozen in se zelo učinkovito spopada z izzivi,” ocenjuje dr. Polona Domadenik Muren iz Ekonomske fakultete v Ljubljani. Več empiričnih in akademskih študij po njenih besedah dokazuje, da je potrebno tako izboljšanje institucij, infrastrukture in vlaganj v pamet, saj je tako mogoče najbolj učinkovito povečevati produktivnost. Podrobneje je predstavila akcijski načrt za povečanje produktivnosti, kjer se je več kot 50 strokovnjakov s predogi ukrepov zgledovalo predvsem po Avstriji in Nemčiji. Razlike v pogledih vidi predvsem na področju izobraževanja in inovacij. Po inovacijski aktivnosti je Slovenija sicer dobra po številu patentov, vendar ne zaživijo v gospodarstvu, s tem pa tudi ostanejo brez vpliva na dodane vrednosti. “V Sloveniji sistem deluje tako, da vsi gledamo na članke in citate, ne šteje pa, koliko znanstvenih dosežkov se prelije v gospodarsko prakso in s tem povečanje produktivnosti,” opozarja Domadenikova in dodaja, da pozdravlja “predlagan ukrep vavčerja za podjetja, da naročijo aplikativne raziskave. Spremeniti pa je potrebno sistem nagrajevanja na univerzi. Univerza v Ljubljani vsako leto drsi na lestvici univerz. Smo premalo ambiciozni.” Poudarja, da je potrebno povečati obseg denarja, a izvesti tudi nujne reforme visokošolske in raziskovalne sfere. “Dokument je ambiciozen in celosten, preko pogovorov z različnimi deležniki pa ga je, v to verjamem, še mogoče izboljšati.”
Mag. Milan M. Cvikl, predsednik strokovnega sveta SD za finance, razvoj in kohezijo
Dr. Polona Domadenik Muren iz Ekonomske fakultete v Ljubljani
Bojan Ivanc, Gospodarska zbornica Slovenije
“Smo v fazi postpandemičnega okrevanja in imamo visoko gospodarsko rast. To pa pomeni, da se bo naslednja vlada morala soočiti z višjim javnim dolgom, čeprav verjamem, da bo na ravni EU dosežena sprememba fiskalnih pravil. Že zaradi ustavnega fiskalnega pravila nas utegnejo čakati leta, ko bo potrebo porabo zmanjševati,” ocenjuje ekonomist na Gospodarski zbornici Slovenije Bojan Ivanc. “Spoštujem vaš cilj o povečanju minimalne plače, sprašujem pa se, zakaj si niste postavili cilja za dvig srednjih plač. Smiselno se mi zdi tudi, da postavite merljiv in konkreten cilj za dvig dodane vrednosti. Pohvalil bi, da dajete velik poudarek robotizaciji in avtomatizaciji gospodarstva. Pri javnih vlaganjih v raziskave in razvoj ste ambiciozni, želim pa si, da še naprej spodbujate vlaganja gospodarskega sektorja,” je dejal Ivanc. Analitično se je sprehodil skozi več poglavij programa in govoril o izzivih pokojninskega sistema, o obdavčevanju kapitala in premoženja, o enotni pogodbi o zaposlitvi, precej kritično pa gleda na skrajšanje delovnega tedna na 32 ur. V splošnem ocenjuje, da je SD pripravila dober dokument in dobro razdelan program, upa pa, da bodo v javni razpravi upoštevane tudi njegove pripombe.
Danijel Lamperger, generalni direktor Obrtno – podjetniške zbornice Slovenije, ocenjuje, da so v gospodarstvu velike razlike, saj je vrsta panog močno prizadeta, del gospodarstva pa dobro okreva. “Pogrešam reformo poklicnega izobraževanja, da bo učinkovito in privlačno, saj je kader ključen. To bi morala biti prava in korenita reforma. Kot rešitev ponujamo možnost, da se lahko opravi tudi na delovnem mestu tudi na višjih ravneh izobraževanja,” poudarja v imenu malega in srednjega gospodarstva, ki pretežno sestavlja članstvo zbornice, iz kakovosti kadra pa si obeta tudi rast produktivnosti. Poudaril je, da je potrebno izboljšati kakovost podpornega okolja za podjetništvo.
Podjetnik in gospodarski svetovalec predsednice SD Sandi Češko poudarja, da se razpoke, ki so se pojavile že pred 30 leti v realni ekonomiji, z vsako novo krizo samo še močneje odpirajo, dokler ne bo prišlo do velikega poka: “Živimo čas velike tranzicije družbenih odnosov na vseh ravneh in dimenzijah in le ti se nepovratno in pospešeno odvijajo vsak dan.” Pri tem je bil kritičen do strukture gospodarstva in pozval k okrepitvi domačega lastništva podjetij: “Tuj kapital zapira tudi profitabilne obrate, če bo donosnost nekje drugje večja. Ogrožena niso le problematična podjetja, ogroženo je katerokoli delovno mesto v podjetjih v rokah tujcev, veliko bolj kot delovna mesta, ki so v slovenski lasti. Nič nimam proti tujim lastnikom, saj so rešili številna delovna mesta, ki so jih ogrozili tajkuni v spregi s politiko.”
Danijel Lamperger, OZS
Sandi Češko
Tej Gozda, Inštitut za ekonomsko demokracijo
Vprašal se je, kam in v koga bomo naložili obsežna razvojna sredstva: “Ali bomo zopet betonirali ali pa bomo znali sredstva usmeriti v tiste, ki ustvarjajo dodano vrednost in živijo v Sloveniji.” Pri tem je pozval k pripravi resne strategije o zadružništvu, ki se zdi kot prepovedana tema. Privatizacija državnih podjetij ne pomeni, da sta naši edini opciji prodaja tujcem ali mešetarjenje z domačimi tajkuni: “Obstaja tudi tretja opcija: zadružništvo in delavski odkupi. Ena od najboljših tradicij slovenskega gospodarske zgodovine je zadružništvo, ki je nekoč zajemalo kmetijstvo, gradbeništvo, zavarovalništvo in bančništvo. Bili smo eni izmed prvih, ki smo znali razvijati zadružništvo.” Pri tem je naštel prednosti zadrug kot demokratičnih gospodarskih struktur, ki jih zaznamuje pravična in poštena razdelitev gospodarskih rezultatov med člane zadruge. V EU je po njegovih besedah 250.000 zadrug, ki so v lasti 163 milijonov ljudi, torej tretjine prebivalstva, zaposlujejo pa 5,4 milijona ljudi. V mnogih zahodnoevropskih državah dosegajo velike tržne deleže v različnih panogah, posebej v kmetijstvu, gozdarstvu, bančništvu, maloprodaji, v farmaciji in zdravstveni oskrbi. “Takoj moramo ustanoviti sklad in banko, da pospešimo razvoj zadrug. V tem vidim možnost hitrejše rasti zadrug, ustanavljanje novih, možnosti delavskih odkupov, spodbujanje novih zadružniških poslovnih iniciativ. Ta oblika bi lahko bistveno izboljšala položaj zaposlenih, še posebej prekarcev. Mladim, ki razmišljajo o vstopu v podjetništvo, bi lahko občutno zmanjšala tveganja. Gre tudi za nove oblike zaposlovanja mladih in ranljivih skupin. Ko bo država ponovno reševala podjetja, mora slediti ne le reševanju kapitala, ampak tudi in predvsem zaposlenih. Potrebni bodo novi projekti, nove zgodbe in ideje,” je zaključil Češko.
Najbolj razvita gospodarstva sveta imajo bogato dediščino lastništva zaposlenih, je poudaril direktor Inštituta za ekonomsko demokracijo Tej Gonza: “Izkušnje kažejo, da pluralizem pozitivno vpliva na produktivno in dodano vrednost. Solastništvo zaposlenih dviguje produktivnost, dviguje odpornost, povečuje plače, povečuje premoženje srednjega razreda”. Ocenjuje, da je zgolj ideološki neoliberalni kliše, da lastništvo zaposlenih ni učinkovito. “Potrebno je definirati nacionalni interes 2.0. To je bilo doslej zreducirano na vprašanje lastništva – javno in zasebno. Nas zanima, kakšno naj bo privatno lastništvo, pri tem pa želimo dolgoročno lastništev slovenskih zaposlenih,” je poudaril Tej Gonza, ki je v ta namen poudaril, da so na inštitutu posvojil model ESOP (ESOP – Employee Stock Ownership Plan), ki je lahko rešitev za veliko malih in srednjih podjetij, ki se soočajo s problemom lastniškega nasledstva zaradi upokojitve lastnikov. “Vprašanje nasledstva lastnikov zadeva 70 % vseh zaposlitev v segmentu malih in srednjih podjetij. Gre za dodatna orodja za lastništvo zaposlenih. Smo tudi v pilotni fazi sodelovanja z gospodarstvom, kjer ugotavljamo velik interes za to, da omogočimo prenos lastništva na zaposlene, za to pa so potrebne davčne in druge spodbude države.”
Podpredsednik Konfederacije slovenskih sindikatov David Ažnoh je opozoril na zaprtje tovarn, denimo aktualnih primerov na Koroškem. Izkušnje po njegovih besedah kažejo, da je ob močnejši sindikaliziranosti zaposlenih varovanje pravic delavcev bistveno bolj učinkovito in izpogajani boljši pogoji za zaposlene: “V Sloveniji imamo 17 % stopnjo sindikaliziranosti, v skandinavskih državah 60 %. Zaposleni pa se moramo zavedati, da je sindikat edina organizacija, ki se bori za delavske interese, to pa je možno le, če jim zaposleni s svojim članstvom dajo to moč.”
David Ažnoh, Konfederacija slovenskih sindikatov
Matjaž Han, vodja poslanske skupine SD
“Zelo dobro je, da so pripravljeni taki materiali, kot je vaš program. Smo v najbolj turbulentnih in prelomnih časih. Izgubili smo eno desetletje razvoja in napredka. Spremeniti moramo model gospodarjenja in življenja, saj lahko tako majhna družba, kot je Slovenija, le s sodelovanjem povečuje dodano vrednost. Vaš program je lahko osnova za nov razvojni model Slovenije,” meni mag. Sibil Svilan, predsednik uprave SID banke. “Sedaj imamo na voljo 10 milijard evrov sredstev načrta za okrevanje in odpornost. To ni dovolj, da bi lahko na tem zgradili nov razvojni model. Potrebujemo multiplikacijo teh virov s kombinacijo virov, s katerimi je mogoče financirati rešitve, o katerih govorite v programu.”
“V Sloveniji več prihranimo kot investiramo. Moramo več investirati, za to pa potrebujemo ustrezne investicijske projekte, da uresničimo cilje, ki jih navajate tudi v vašem programu. SID banka je v nacionalnem načrtu predvidela za eno milijardo projektov,” je dejan Svilan. Za prehod, razogljičenje in digitalizacije je nujno, da se v prihodnjo gospodarsko strukturo investira več. Kritičen je bil do razglašenosti državnih institucij in različnih ministrstev, saj je potrebno povečati učinkovitost državne administracije in preprečiti medsebojno konkuriranje državnih institucij, ki ne prispeva k učinkovitosti in produktivnosti. Pozval je k ločitvi politike od izvajalske funkcije.
Poudaril je, da tudi če bi imeli mrežo predstavništev v tujini, je pa potrebna tudi mreža financiranja, saj imajo druge države tako mreže predstavništev kot tudi bistveno močnejše mreže financiranja. Ocenjuje, da je SID banka razvila veliko mehanizmov za spodbujanje trajnostnega razvoja in krožnega gospodarstva: “ Če želite kaj spremeniti, je potrebno biti skoraj radikalen.” Glede na to, da se program dotika tudi preoblikovanja SID banke v Slovensko razvojno in izvozno banko z večjo vlogo pri financiranju zahtevnega prehoda, je pozval k premišljenosti in opozoril, da so potrebne spremembe v okolju: “Prva sprememba je zavedanje tveganj in delitev teh tveganj. Finančne vire bomo pridobili. Viri niso problem. Problem je delitev tveganj, saj jih v Sloveniji nismo navajeni in jih tudi nismo pripravljeni prevzeti.”
Vodja poslanske skupine SD Matjaž Han je na koncu posveta dejal, da je na posvet prišel zaskrbljen, sedaj pa je optimističen: “Upam, da je takšnih pogovorov v Sloveniji čim več. Potreben je družbeni dogovor o tem, kam želimo Slovenijo pripeljati. Za to pa je potreben dogovor o ciljih in vsebini, nato pa kot politika, kot gospodarstva in kot sindikati dogovoriti o tem, kako bomo to uresničili.” Po njegovih besedah “imamo Socialni demokrati izkušnje, imamo močne mednarodne povezave, nismo projekt ene osebe, ampak projekt ljudi in vrednot, na katerih gradimo.”
Tanja Fajon je na koncu povzela razpravo in dejala, da je “cilj Socialnih demokratov, da med ljudmi ponovno vzpostavimo zaupanje. Mi moramo okrepiti sposobnost države, vlade in institucij, da uresničimo pričakovanja ljudi. To pomeni varnost ljudi v vseh življenjskih okoliščinah. Svet in Sloveija se naglo spreminja. Naš cilj je ambiciozen, da želimo Slovenijo uvrstiti med najboljše države na svetu. Tak dialog je med akterji v celotni družbi nujno potreben.”