SD, Levica, LMŠ in SAB ponovno predlagale zakon za prepoved frackinga
Danes so stranke SD, Levica, LMŠ in SAB že tretjič v zakonodajni postopek vložile zakon o rudarstvu, ki v Sloveniji prepoveduje fracking oz. hidravlično drobljenje. Poslanec SD mag. Dejan Židan je uvodoma v izjavi za javnost izpostavil jasen zapis v ustavi: “Vsakdo ima v skladu z zakonom pravico do zdravega življenjskega okolja. Država skrbi za zdravo življenjsko okolje.”
1. december 2020
Ob tem je poudaril, da je fracking v več državah že prepovedan, zato je po mnenju poslanca čas, da se ga to metodo hidravličnega drobljenja prepove tudi v Sloveniji. “Zdravje ljudi ima prednost pred interesi kapitala!” je zaključil Židan.
Spomnimo, novela zakona s to vsebino je bila na odboru za infrastrukturo, okolje in prostor s strani vladne koalicije že zavrnjena, kar je za Socialne demokrate nesprejemljivo. Zato so ti danes pristopili k pobudi Levice, ki je novelo zakona pripravila, da se to ponovno vloži, ko so že dalj časa znani in tudi potrjeni izjemno negativni učinki frackinga za okolje in ljudi.
Neposredni cilj predloga zakona je prepoved pridobivanja ogljikovodikov z metodo frackinga na način, da se onemogoči pridobitev rudarske pravice za izkoriščanje ogljikovodikov z vbrizgavanjem vode ali vode z dodatkom kemičnih primesi. S tem se zasledujejo tudi cilji zagotavljanja zdravega in čistega življenjskega okolja, ohranjanja narave in cilj uresničevanja Pariškega podnebnega sporazuma o ohranjanju rasti globalnega segrevanja pod 1,5 stopinjama Celzija.
Kot so še zapisali predlagatelji zakona, ta sledi ustavnemu načelu zagotavljanja pravice do zdravega življenjskega okolja, po katerem lahko državljanke in državljani zahtevajo prepoved posegov v okolje, ki bi lahko povzročili čezmerno obremenitev okolja, ali če bi taki posegi povzročili neposredno nevarnost za življenje ali zdravje ljudi. Primeri iz tujine kažejo na to, da so čezmerne obremenitve okolja, ki povzročajo nevarnost za življenje ljudi v primeru pridobivanja zemeljskega plina in nafte s frackingom, pogoste.
Primeri iz tujine kažejo na to, da so čezmerne obremenitve okolja, ki povzročajo nevarnost za življenje ljudi v primeru pridobivanja zemeljskega plina in nafte s frackingom, pogoste.
Prepoved frackinga je po mnenju sopodpisnic utemeljena tudi z vidika načela previdnosti. Po tem načelu je uvajanje novih tehnologij, proizvodnih postopkov in izdelkov dopustno le če ob upoštevanju stanja znanosti in tehnike ter možnih varstvenih ukrepov ni pričakovati nepredvidljivih škodljivih učinkov na okolje ali zdravje ljudi. V primeru frackinga lahko na podlagi primerov iz tujine upravičeno pričakujemo, da bi prišlo do nepopravljivega uničenja okolja in ogrozilo njegove regeneracijske sposobnosti. V prid temu govorijo tudi številne prepovedi frackinga v drugih državah.