Nadzor nad izvajanjem osebne asistence preko aplikacije je tog in neprilagojen
Poslanci SD Damijan Zrim, mag. Bojana Muršič in mag. Meira Hot so na ministra za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti naslovili vprašanje v zvezi z osebno asistenco.
10. marec 2023
Na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je ustanovljena pogajalska skupina, z namenom pogajanja o ceni storitve osebne asistence in ostalih vprašanj povezanih z osebno asistenco. »Zavodi in izvajalci storitev osebne asistence so nam dejali, da je bilo na prvem sestanku dorečeno, da se bo cena storitve iz 14,26 € zvišala na 15,56 €, čeprav bi po izračunu pogajalske skupine glede na izračun življenjskih stroškov po njihovi oceni oz. mnenju morala znašati 16,40 €,« so izpostavili poslanci.
Konec februarja je bil objavljen tudi Pravilnik o spremembah Pravilnika o osebni asistenci (Ur. L. RS, št. 27/2023), ki je stopil v veljavo 1. marca 2023. Na podlagi Pravilnika se je cena ure storitve osebne asistence določila na 15 evrov – zvišanje cene se pojmujejo, kot socialni transfer (5% dvig). Cena se tako ne dviguje v skladu z zvišanjem minimalne plače, temveč se usklajuje s pokojninami. Cena ure storitve osebne asistence ostaja prenizka, kljub temu, da se je zvišala plača in ostali stroški dela (regres, prehrana, prevoz na delo in z dela). Izvajalec osebne asistence je dolžan pokriti regrese, zdravniške preglede, varstvo pri delu, čakanje na delo, nadomestilo za čas odpovednega roka, strošek aplikacije, usposabljanje uporabnikov/zakonitih zastopnikov, osebnih asistentov in usklajevalcev, itd.
Glede na to, da so nekateri izvajalci tako kot vsako leto doslej varčevali za regrese, se jim ne zdi prav, da ministrstvo želi, da se letos privarčevana sredstva za regrese vrnejo v proračun RS, še pred izplačilom teh regresov. »Izvajalce vaše ministrstvo poziva, da si najamejo kredite za izplačilo omenjenih regresov. V praksi so bili celo poklicani k vračilu po izplačilu regresov, natančneje v mesecu septembru,« so opozorili poslanci.
Za stroške najema kredita se je v Pravilniku dodal 2. člen, ki dopušča najem posojil, če gre za likvidnost posojila za pravočasno izplačilo regresa za letni dopust.
Kot so v Zavodu Osebna asistenca Pomurja pojasnili, bi njihov letni stroški najema kredita za izplačilo regresov znaša cca. 40.000 € – izračun banke je bil prikazan tudi na ministrstvu na pogajanjih.
Aplikacija ”osebna asistenca” oziroma elektronsko beleženje delovnega časa bi naj veljalo za vse izvajalce osebne asistence, kar pa ne drži. »Po naših informacijah uporablja to aplikacijo 60 % vseh izvajalcev osebne asistence. Aplikacija velikokrat ne deluje, njen namen ni nadzor delovnega časa, ker se osebni asistent dejansko lahko vpiše kjerkoli,« so pojasnili poslanci.
Izvajalci osebne asistence imajo z elektronskim beleženjem delovnega časa dodatno delo, saj imajo že svoj program, katerega so tudi financirali s finančnimi sredstvi ministrstva. S tem programom lahko vključijo elektronsko beleženje na delovnem mestu pri uporabniku. S trenutno aplikacijo morajo podatke najprej vnašati v njihov program in nato v program ministrstva, kar pomeni dvojno delo. Mesečni strošek beleženja delovnega časa osebnih asistentov znaša cca 7.000 € mesečno (primer Zavod Osebna asistenca Pomurja, ki ima svoj program, ki omogoča beleženje delovnega časa pri uporabniku doma).
Izvajalci verjamejo, da se je z aplikacijo želelo olajšati delo izvajalcem osebne asistence in vzpostaviti nadzor nad izvajanjem osebne asistence, kar je tudi predstavljalo velik finančni zalogaj, a žal ugotavljajo, da aplikacija ne deluje in ne izpolnjuje svojih pričakovanj.
Sistem beleženja je zelo tog, neprilagojen različnim dejanskim situacijam in kot tak predstavlja samo še eno dodatno finančno obremenitev. Z aplikacijo so prepuščeni sami sebi.
Zaznavajo, da se na eni strani ure uporabnikom znižujejo, s čimer se znižujejo sredstva za uporabnike, na drugi strani pa se povečuje birokracija, ki hrani samo sebe in je sama sebi namen.
Na podlagi navedenega so poslanci na ministra naslovili naslednja vprašanja:
- Zakaj se cena storitve osebne asistence ne dviguje v skladu z dvigom minimalne plače?
- Zakaj se omogoča jemanje kreditov in s tem se posledično še dodatno bremeni državni proračun?
- Zakaj aplikacija ne velja za vse izvajalce enako? Čemu služi aplikacija?