Ali hiperdigitalizacija pouka škoduje bralni pismenosti učencev?
Poslanka Socialnih demokratov mag. Meira Hot je na ministra za vzgojo in izobraževanje naslovila vprašanje v zvezi z upadom bralne pismenosti pri slovenskih osnovnošolcih.
22. september 2023
Zadnji rezultati mednarodne raziskave PIRLS so pokazali, da je bralna pismenost med slovenskimi četrtošolci v zadnjih petih letih upadla. Slovenski osnovnošolci so v letu 2021 dosegli 23 točk manj v primerjavi z letom 2016. Kljub temu pa so se s 520 točkami še vedno uvrstili med vrstnike, ki dosegajo nadpovprečne rezultate, saj srednja vrednost znaša 500 točk.
V maju letošnjega leta so različni strokovnjaki ob predstavitvi rezultatov pojasnili, da je glavni razlog za padec bralne pismenosti pri nas zaprtje šol v času epidemije, saj je mednarodna raziskava potekala ravno v letu, ko so se osnovnošolci postopoma začeli vračati v šole.
V drugih državah, kjer je raziskava prav tako pokazala velik padec osnovnih bralnih veščin, med tem ugotavljajo, da je eden iz med ključnih razlogov za padec bralne pismenosti tudi uvajanje digitalizacije v šolah. Med njimi je na primer Švedska, kjer so leta 2021 švedski četrtošolci v tej raziskavi dosegli 544 točk, pet let prej, leta 2016, pa 555 točk.
Švedska je namreč ena iz med držav, ki je najhitreje začela uvajati računalnike in tablice, kot učne pripomočke pri pouku. Sedaj pa ugotavljajo, da ta hiperdigitalizacija pouka škoduje osnovnošolcem pri njihovem učenju osnovnih znanj, kot je na primer bralna pismenost. Zaradi tega so v tem šolskem letu ponovno začeli uvajati večjo uporabo tiskanih učbenikov, več tihega branja in pisanja na roko.
»Čeprav pri nas še nismo dosegli podobne stopnje digitalizacije pouka, kot so jo na Švedskem, je uporaba računalnikov, tablic, predvsem pa mobilnih telefonov med našimi osnovnošolci tudi zelo razširjena. V luči tega, da vse več strokovnjakov ugotavlja škodljive vplive digitalnih naprav na učenje osnovnih veščin, ki so pomembne za nadaljnjo učenje in študiranje,« je bila jasna poslanka in na podlagi navedenega na ministra naslovila naslednji vprašanji:
- Kako vi ocenjujete vpliv uporabe digitalnih naprav pri pouku na bralno pismenost osnovnošolcev pri nas?
- Ali menite, da bi bilo potrebno tudi pri nas omejiti uporabo digitalnih naprav pri pouku zaradi padca bralne pismenosti med četrtošolci?