Meira Hot s spletno peticijo za ukinitev vinjetnega režima na hitri cesti H6 Škofije-Koper
Poslanka Socialnih demokratov mag. Meira Hot nadaljuje svojo borbo za ukinitev vinjetnega režima na hitri cesti H6 Škofije-Koper in je k podpori pozvala tudi vse državljanke in državljane, in sicer preko spletne peticije.
25. april 2025
Poslanka Hot že vrsto let opozarja na nevzdržno prometno situacijo v slovenski Istri, ki jo dodatno obremenjuje neustrezen cestninski režim na hitri cesti H6 med Škofijami in Koprom. Ta režim dnevno povzroča prometne zastoje, ogroža varnost, slabša kakovost življenja prebivalcev in škodi lokalnemu gospodarstvu.
Poslanka poudarja, da kljub večletnim pozivom in opozorilom iz lokalnega okolja, Ministrstvo za infrastrukturo še vedno ni sprejelo ustreznih ukrepov. Uporabniki, ki se želijo izogniti plačilu vinjete, se zatekajo na lokalne ceste skozi naselja, kar dodatno obremenjuje infrastrukturo, zmanjšuje prometno varnost in povečuje emisije.
Peticijo lahko podpišete na: https://www.peticija.online/peticija_za_ukinitev_cestninjenja_na_hitri_cesti_h6_kofije-koper
Obrazložitev peticije:
Na Ministrstvo za infrastrukturo Republike Slovenije se že dolgo in predvsem neuspešno vrstijo pozivi za celovit odgovor pristojnih na prometno problematiko v slovenski Istri. Nevzdržno stanje je posledica nedelujočega ter za lokalno gospodarstvo in prebivalstvo škodljivega cestninskega režima na hitri cesti H6 Škofije-Koper.
Pozivi za odpravo se na pristojni resor v prvi vrsti naslavljajo v obliki frustracij ter vsakodnevnih izzivov Primork in Primorcev. Vinjetni režim evidentno in po nepotrebnem ustvarja velike logistične težave za lokalno prebivalstvo. V izogib nakupu vinjete se namreč številni vozniki preusmerijo na lokalne in regionalne ceste skozi naselja, namesto da bi uporabljali hitre ceste, ki so dejansko namenjene tranzitnemu prometu. Prav premoščanju takšnih situacij je bila posebej namenjena dograditev predora Markovec, vendar brez bistvenega učinka.
Lokalno prebivalstvo ves čas opozarja, da izredne prometne okoliščine vladajo tekom celotne turistične sezone, ki na obali ni kratkotrajna in zgolj nekajkrat na leto. Morebitni dodatni prometni zapleti, ki se na primorskem prometnem omrežju pojavljajo dnevno, zgolj doprinesejo k sicer nevzdržni prometni situaciji. Dejstvo je, da če vsi do sedaj uvedeni ukrepi za naslavljanje logističnih težav lokalnega prebivalstva nimajo ustreznih razbremenilnih učinkov, morajo pristojni poseči po drugih rešitvah, ki nudijo trajni odgovor. Poudarjamo, da morajo ukrepi primarno naslavljati težave lokalnega prebivalstva in tudi gospodarstva, ki v tamkajšnjih naseljih prebivajo in poslujejo ter si upravičeno prizadevajo za neobremenjen in nemoten vsakdanjik.
Režim elektronskih vinjet na hitri cesti H6 Škofije-Koper prav tako spodkopava mednarodno pravo in povezovalni duh Osimskih sporazumov, ki so bili s sosednjo Italijo sprejeti z namenom promocije mednarodnega sodelovanja. Vsebino Osimskih sporazumov je potrebno interpretirati deduktivno v luči poziva za omogočanje avtocestnih povezav z namenom spodbujanja čezmejnega pretoka in vsestranskega sodelovanja ter ga aktualizirati in razumeti v sodobnih okoliščinah. Vsestransko sodelovanje nedvomno vključuje tudi vzajemno snovanje ukrepov za razcvet turizma, ki pomembno determinira Istro in gospodarstvo v regiji. Na temelju tega pa tudi odnose med prebivalkami in prebivalci držav pogodbenic. Tako italijanska kot slovenska stran že dalj časa zagovarjata ukinitev cestninjenja na hitri cesti H6 Škofije-Koper. Meddržavnim prizadevanjem za tak ukrep pa dajejo podlago prav Osimski sporazumi.
Nenazadnje pa je režim elektronskih vinjet na hitri cesti H6 Škofije-Koper škodljiv za turistično dejavnost, ki na obali zajema bistven delež celotnega slovenskega turističnega sektorja. Na negativne posledice cestninjenja opozarjajo tudi občine Trsta in Deželni svet Furlanije. Vinjetni režim namreč odvrača predvsem potencialne kratkoročne obiskovalce slovenske Istre, ki težko upravičijo plačilo vinjete.
Kljub argumentom o izpadu priliva finančnih sredstev v proračun DARS d. d. ob morebitni ukinitvi cestninjenja na odseku, ki se poudarjajo navkljub odsotnosti celovite analize in primerjave finančnih učinkov, ki izhajajo iz turizma na eni in cestninjenja na drugi strani, je precej jasno, da turistična dejavnost predstavlja višjo dodano vrednost. Predvsem pa predstavlja primaren vir zaslužka za številne male in velike gospodarstvenike v regiji. Nedvomno je mogoče ob izvzetju dotičnega odseka pripraviti ukrepe za korekcijo izpada prihodka družbi DARS d. d., ob ukinitvi vinjet na hitri cesti H6 Škofije-Koper iz drugih proračunskih postavk, ki bodo prav zaradi multiplikativnih učinkov turizma imele več razpoložljivih sredstev.
Sicer pa menimo, da korekcija izpada dohodkov z drugimi finančnimi viri ni potrebna, saj je DARS d. d. v letu 2024 ustvaril rekordne prihodke v višini 583 milijonov evrov oziroma 153 milijonov evrov čistega dobička. DARS d. d. je državno podjetje, ki opravlja javno službo izgradnje odsekov, investicijskega obnavljanja ter rednega vzdrževanja, financiranja in upravljanja cestninskih cest. Zato zagotovo ni namen javnega podjetja ustvarjanje profita, zato je dolžno presežke vložiti nazaj v družbo. Ob javni naravi storitev podjetja in predvsem rekordnih dobičkih državnega podjetja je ukinitev vinjetnega režima hitri cesti H6 Škofije-Koper tudi finančno izvedljiva.
mag. Meira Hot