Socialni demokrati zahtevajo sklic nujne seje Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide
Poslanska skupina Socialnih demokratov je danes v parlamentarno proceduro vložila zahtevo za sklic nujne seje Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide, na kateri želijo razpravljati glede vladnega Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o prevozih v cestnem prometu.
16. april 2021
Socialni demokrati so uvodoma v obrazložitvi zahteve za sklic poudarili, da se v Sloveniji s Predlogom o spremembah in dopolnitvah Zakona o prevozih v cestnem prometu že drugič poskuša spremeniti zakonodaja, ki bi omogočila prihod velikih mednarodnih korporacij, ki preko mobilnih aplikacij ponujajo storitve prevoza. Sprememba zakonodaje je predpogoj za prihod korporacij kot so Uber, Lyft, Didi in drugih podobnih ponudnikov. Prvič je takšen predlog spremembe predlagala SDS leta 2017, ki pa ni bil sprejet. Tudi tokratni poskus spreminjanja zakonodaje v korist ene korporacije vzbuja veliko pomislekov in nasprotovanj, predvsem s strani sindikatov in civilne družbe, so zapisali.
»Predlagatelj novele Zakona o prevozih v cestnem prometu naj bi s predlaganimi rešitvami sledil načelom svobodne gospodarske pobude za ponujanje prevozov v obliki sodelovalnega gospodarstva in načelu enakosti, saj se bo nova vrsta prevoza lahko ponujala preko modernih elektronskih aplikacij ali na druge načine. Pri čemer pa Vlada RS pri pojasnjevanju načel zanemarja dejstvo, da predlagane spremembe ne sledijo načelom socialne pravičnosti. Še več, predlagatelji zahteve za sklic nujne seje odbora menimo, da predlagane rešitve, ki bi omogočile novo vrsto prevoza preko mobilnih aplikacij neposredno kršijo načelo socialne pravičnosti, saj bi bili brez primerne celovite ureditve ponujanja prevozov preko aplikacij ponudniki takšnih prevozov pahnjeni v poslovna razmerja, ki so dejansko “prikrita delovna razmerja”, katerih namen je izničenje ali zmanjšanje zaščite delavcev in izogibanje plačilu socialnih prispevkov ter davkov,« so opozorili.
Ob tem so Socialni demokrati izpostavili podjetje Uber, ki je deležen največ kritik, s katerimi se sooča sodelovalno gospodarstvo. Uber namreč ponuja aplikacijo na mobilnem telefonu, ki omogoča uporabniku, da na preprost način naroči prevoz. Po drugi strani, pa naj bi prav tako omogočil številnim ljudem, da preko njihove aplikacije na enostaven in fleksibilen način zaslužijo denar z nudenjem prevozov preko mobilne aplikacije. Pri čemer Uber ponudnikov prevozov ne zaposluje, saj jih obravnava kot neodvisne poslovne partnerje, ki nudijo prevoze za stranke preko njihove spletne platforme.
Socialni demokrati so opozorili, da veliko kritik leti na račun Uberja tudi glede njihove davčne optimizacije z namenom izogibanja plačevanja davkov v državi, kjer se dejansko opravi storitev. Kot je poročala revija Fortune, Uber uporablja podobno shemo izogibanja plačevanja davkov preko davčnih oaz, kot to počnejo druga tehnološka podjetja, na primer Google ali Facebook.
Na račun Uberja letijo številne kritike, opozarjajo Socialni demokrati.
»Največ kritik spletne platforme Uber leti predvsem na dejstvo, da podjetje omogoča delo vsem kot nepoklicnim voznikom, katerim ni potrebno pridobiti licence za nudenje prevozov ali izpita o poznavanju mesta v katerem nudijo svoje storitve. Potrošniki imajo sicer na začetku korist od nizkih cen takšnih prevozov, vendar regulirani avtotaksiji opozarjajo na nelojalno konkurenco in nezavarovane potnike. V praksi se je tudi izkazalo, da so bile na začetku cene prevozov, ki jih je ponujal Uber sicer nižje, vendar pa so cene Uberjevih storitev zvišale takoj, ko je Uber izrinil konkurenco iz trga in prevzel vodilni ali celo monopolni položaj med ponudniki storitev,« so zapisali in dodali, da je prihod Uberja v različnih evropskih državah izzval enake reakcije, od protestov do zahtev po sodnem varstvu konkurence in pravic delavcev. Uber je tako bil ali je prepovedan ali predmet strožjih omejitev v Belgiji, Franciji, Nemčiji, Italiji in Španiji, so pojasnili.
Socialni demokrati so izpostavili, da kritiki sodelovalnega gospodarstva ugotavljajo, da le-to ni izpolnilo svojih prvotnih obljub in pričakovanj. Kot pravijo, sodelovalno gospodarstvo posega na regulirane trge, ki so bili pred tem zaščiteni z namenom varovanja pravic delavcev, ki opravljajo storitve v posamezni gospodarski dejavnosti. »Poleg tega spletne in mobilne aplikacije vzpostavljajo novo obliko centraliziranega nadzora nad delavci v storitvenem sektorju, ki jo določajo izključno algoritmi. Tako morajo delavci, ki so bili zaposleni v istem sektorju pred pred prihodom spletnih in mobilnih aplikacij, sedaj za bistveno nižji življenjski standard delati dvakrat več kot pred deregulacijo in digitalizacijo trgov« so opozorili in dodali, da sodelovalno gospodarstvo sicer omogoča nove oblike storitev, vendar na račun slabo plačanega dela, socialnih in delavski pravic za tiste, ki ponujajo takšne nove oblike potrošnje.
»Namesto, da bi sodelovalno gospodarstvo prispevalo k nadaljnjem napredku razvoja delavskih pravic in višjega življenjskega standarda ljudi, imajo od tega največ koristi samo večje mednarodne korporacije in njihovi investitorji. Visoke dobičke lahko dosegajo, ker s političnim lobiranjem pri državnih oblasteh dosežejo deregulacijo trga in znižanje delavskih pravic, ki so delavcem zagotavljale boljše pogoje dela in pošteno plačilo za njihovo opravljeno delo,« so opozorili.
Ob tem so poudarili, da spremembam zakona o prevozih v cestnem prometu, ki jo je pripravilo ministrstvo za infrastrukturo, v delu, kjer predvideva uvedbo mobilnih aplikacija za ponujanje in naročanje prevozov nasprotuje tudi Sindikat delavcev prometa in zvez Slovenije (SDPZ). Sindikat svojega stališča do sedaj ni spremenil, saj izkušnje iz tujine kažejo, da imajo takšne spletne ali mobilne aplikacije škodljive posledice na pravice delavcev in njihov socialni položaj. Sindikat Mladi plus pa opozarja, da se je v državah, ki so sprejele Uber pod njihovimi pogoji stopnja prekarnosti povečala, zmanjšala pa se je varnost prevozov.
V luči tega, da se v javnosti ta zakon predstavlja povsem enostransko iz vidika digitalizacije, deregulacije in liberalizacije ponujanja prevozov preko spletnih in mobilnih aplikacij, močno pa se zanemarjajo škodljive posledice na pravice delavcev in prekarizacijo delovne sile v Sloveniji, predlagatelji zahtevajo, da se Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide kot zainteresirano delovno telo seznani s problematiko zakona ter z mnenjem Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti o predlaganih spremembah zakona v tistem delu, ki omogoča ponujanje in naročanja novih oblik prevoza preko mobilnih aplikacij in njenih posledic na pravice delavcev ter tem o opravi razpravo.