
Dr. Jože Damijan
Ekonomist in pobudnik Koalicije ustavnega loka
Proti nesposobnosti in nespodobnosti
V nedeljo zvečer je predsednik vlade Janez Janša na državljanke in državljane Slovenije naslovil posebno izjavo, v kateri je poudaril, da sta v času tega drugega vala epidemije prvi prioriteti ljudje in zdravje, vse ostalo, vključno z gospodarstvom, je drugotnega pomena. Na žalost so bile to le prazne besede, ki jih demantira ravnanje vlade v preteklih sedmih mesecih.
Dejstvo je, da je vlado drugi val epidemije covid-19 našel nepripravljeno in da bo ob sedanjem trendu naraščanja števila novih okužb potrebno spet sprejeti zelo nepopularen ukrep zapiranja javnega življenja. Ker sicer naš zdravstveni sistem ne bo zmogel obravnave tako velikega števila obolelih s covid. V času prvega vala epidemije, marca in aprila letos, je večina evropskih držav zaprla javno življenje in del gospodarskih dejavnosti, da bi »sploščili krivuljo okužb«, vlade pa pridobile dovolj časa za zagotovitev dodatnih zdravstvenih zmogljivosti (postelj in usposobljenega medicinskega osebja), da ob nastopu drugega vala epidemije takšno drastično zapiranje ne bi bilo več potrebno.
To vmesno obdobje so države večinoma s pridom izkoristile za povečanje števila navadnih postelj in postelj na intenzivni negi za covid bolnike. Nemčija je zgradila novo infekcijsko kliniko, skupaj pa zagotovila 8.500 novih bolnišničnih postelj. V Španiji sta Madrid in severovzhodna Katalonija potrojila zmogljivosti na intenzivni negi. V Sloveniji pa praktično nismo dobili nobene nove postelje. Nismo usposobili dodatnega osebja za medicinsko oskrbo in nego covid bolnikov.
Vlada ima ves čas pred seboj vse potrebne številke. Vsak dan ima na voljo modelske ocene gibanja novih okužb in potrebe po posteljah in medicinskem osebju za hospitalizirane in za tiste najbolj akutne primere na intenzivni negi. Ima na voljo številke, ki kažejo, da bomo ob sedanjem številu okuženih in nadaljevanju tega trenda čez teden dni potrebovali vsaj 1000 postelj za Covid paciente in najmanj 170 postelj na intenzivni negi. In to je blagi scenarij. Vlada ima na voljo tudi podatke, da – če bo rast novih okužb še bolj eskalirala – bomo v naslednjih tednih potrebovali vsaj 400 postelj na intenzivni negi ter delujočih ventilatorjev. Vendar teh dodatnih postelj in ventilatorjev ni, kot tudi ni dovolj usposobljenega osebja.
Vlada bo na koncu zadevo po gasilsko »reševala« tako, da bodo bolnišnice morale odpovedovati vse druge operacije, ki niso povezane s covid in svoje zmogljivosti na intenzivni negi prepustiti za namen oskrbe covid bolnikov. Število okužb se bo zato širilo tudi med zdravstvenim osebjem, ki ni povezano z obravnavo covid bolnikov ter ostalimi pacienti. S tem pa se bodo zaostanki in čakalne vrste za vse druge bolnike še dodatno podaljšale. Povzročena bo ogromna škoda za javno zdravje v Sloveniji, saj bodo posledično po nepotrebnem umirali ljudje, ki ne bodo pravočasno prišli do bolnišnične obravnave.
Ta nepripravljenost na drugi val je absolutna odgovornost vlade. Na voljo je imela sedem mesecev, da zagotovi potrebne dodatne zmogljivosti in za usposobitev dodatnega zdravniškega osebja. Tega ni naredila. Govorimo o nesposobnosti vladne ekipe. Ta vlada je popolnoma odpovedala v boju proti virusu in pri zaščiti zdravja in življenj ljudi.
Odgovor na to, zakaj vlada v sedmih mesecih ni bila v stanju zdravstvenega sistema ustrezno pripraviti na drugi val, pa ni zgolj v njeni nesposobnosti. Ključni del odgovora se skriva v njeni nespodobnosti. Namesto, da bi se ukvarjala s pripravami na drugi val epidemije, so bile za vlado prioritetne povsem druge teme. Zanjo je bila prioriteta spreminjanje medijske zakonodaje, javno obračunavanje z vodstvi medijskih hiš, uredniki in novinarji (predvsem RTV Slovenije in STA), zamenjava vodstva RTV Slovenija, sporno združevanje nadzornih neodvisnih agencij, demografski sklad. Vse razen ljudi in zdravja ljudi. Absolutno nespodobno je, da se je ukvarjala s tektonskim spreminjanjem države po svoji ideološki podobi, namesto da bi vse svoje napore usmerjala v reševanje zdravstvenih potreb in življenja ljudi.
Zato je potrebna zamenjava nesposobne in nespodobne vlade.
V delovni skupini, v katero so vključeni nekateri najboljši strokovnjaki in strokovnjakinje s podoročja epidemiološke stroke ter menedžementa v zdravstvu, smo zato pripravili program urgentnih ukrepov za reševanje akutnih problemov v zdravstvu v času epidemije. Ukrepi se nanašajo na tri ključne stebre. Prvi steber zajema ukrepe za zaščito najbolj ogroženih skupin in za urgentno zagotovitev dodatnih kapacitet. Ključno pri tem je ločiti oddelke za obravnavo covid bolnikov od ostalih pacientov, da lahko preostali del zdravstva čim bolj normalno deluje naprej. Predlagamo zagotovitev dodatnih 1,000 postelj v pomožnih objektih (prazni bolnišnični objekti, zaprti hoteli, zdravilišča) ter vojaške mobilne bolnišnice. Predlagamo mobilizacijo specializantov, študentov zadnjih letnikov študija zdravstvene nege in medicinskih fakultet ter zdravniškega in negovalnega osebja v zdraviliščih.
Drugi steber zajema boljšo komunikacijo v teh kriznih časih, ki jo naj vodijo za komunikacijo usposobljeni epidemiologi. Komunikacija mora postati spoštljiva in vključujoča. Tretji steber pa zajema ukrepe za dostopnost zdravstvenega sistema tudi v času epidemije na vseh ravneh zdravstva.
Nabor ukrepov je bil poslan vladi, ker želimo v teh časih konstruktivno prispevati k reševanju prihajajoče kritične situacije. Upamo, da jih bo vlada upoštevala. Hkrati pa želimo dati upanje vsem ljudem, ki so prestrašeni zaradi te situacije, da obstaja alternativa, podprta s stroko, ki so ji zdravje in življenja ljudi res prioriteta in ki ima konkreten program in sposobnosti, da zdravje in življenja ljudi tudi reši.
Objavljamo s soglasjem avtorja. Izvorno objavljeno v Dnevniku in na damijan.org
Preberi še:

Luka Goršek: Ko začnejo umirati čebele in ribe, bo naslednji na vrsti človek

Damijan Zrim: Naj zavlada mir
