SD
  • Glavna stran
  • O stranki
    • Stranka
    • Ljudje
    • Organiziranost
    • Mednarodno
    • Zgodovina
    • Statut
  • Program
  • Novice
    • Aktualno
    • Poslanska skupina SD
    • Mnenja
    • Teme
    • Prenos
    • Samo Dejstva
  • Novinarsko središče
    • Kontakt
    • Podoba
  • Pridruži se nam
  • Menu Menu

#mnenja

Andreja Katič

nekdanja ministrica za pravosodje
3. junij 2021

Evropsko javno tožilstvo in nezakonita dejanja aktualnega predsednika vlade

Najprej bi želela poudariti namen Evropskega javnega tožilstva (EJT). Obstoječe institucije (EU in nacionalne) so se pokazale nepristojne ali neučinkovite glede pregona kaznivih dejanj na škodo proračuna Evropske unije. Govorimo o oškodovanju, katere vrednost ocenjuje Evropska komisija na okoli 500 milijonov evrov letno. Tudi našega denarja. Ustanovitev EJT je predvidela že Pogodba o delovanju EU in Slovenija je od začetka razprave podpirala okrepljeno sodelovanje.

Sedanja vlada se s svojimi dejanji ne le odmika od sprejete politike, temveč povzroča škodo tudi drugim članicam EU. EJT prav s svojo strukturo zagotavlja, da so zastopani vsi nacionalni pravni sistemi, da preiskave in pregon v svojih državah članicah načeloma izvajajo tožilci, ki poznajo posamezni pravni sistem. Gre za zapletene in izpopolnjene sisteme goljufij, več držav in več nacionalnih pristojnosti. Ovire so nacionalne zakonodaje, jezikovne težave, viri in seveda tudi določanje prioritet. Dobro koordiniran pregon organiziranega čezmejnega kriminala je nujen, na kar je večkrat opozorilo tudi specializirano državno tožilstvo. S tem, da Slovenija ne izpolni svojih obljub, otežkoča delovanje EJT in učinkovit pregon kriminala ne le v Sloveniji, temveč tudi v drugih državah članicah EJT. Lahko samo zaključimo, da preganjanje korupcije in kriminala ni med prioritetami aktualne vlade.

Predsednik vlade je šel še korak dalje. S svojim tvitanjem je užalil tudi vodjo EJT Lauro Kövesi in ji očital politične igrice. Namesto, da bi Slovenija, tako kot v preteklosti, tudi danes dala polno podporo začetku delovanja EJT in se pridružila željam uspešne borbe proti korupciji in kriminalu.

Kakšna bodo nadaljnja dejanja aktualne vlade? Ali bo vztrajali pri nezakonitih dejanjih, ki jih je obsodila vsa pravna stroka, tudi tista njej naklonjena. Ali se bo zaustavila pri tem, da bo s svojim zadnjim izumom ponovila postopek, enkrat ali večkrat… dokler ne bo na mizo dobila predloga, ki ji bo povšeči? Tudi sama se pridružujem izrečenemu mnenju, da verjamem in upam, da med tožilci ni takih, ki bi delali v prid ene ali druge vlade. Ali pa bo naša sedanja vlada želela, verjetno podkrepljena s kakšnim »strokovnim« mnenjem, izstopiti iz EJT, kakor je že razbrati iz groženj Janeza Janše? Obnašanje vlade bomo plačali z izgubo (kolikor nam je še ostalo) ugleda Slovenije v tujini. In izguba ugleda ima posledice. To bi lahko lažje povedali izkušeni finančniki kot diplomati.

Nezakonito ravnanja vlade je obsodil tako generalni državni tožilec kot Državno tožilski svet, ki je napovedal aktivnosti. Ministrica je po mesecih molka odstopila. Prav je povedala predsednica Društva državnih tožilcev, da ta vlada od besedne zveze vladavina prava pozna le prvo, o pravu nima pojma.

Uredba Sveta o izvajanju okrepljenega sodelovanja v zvezi z ustanovitvijo Evropskega javnega tožilstva zavezuje tiste članice, ki so se odločile za pristop k njej. Je pravni akt, sprejet v okviru EU, ki se po 3.a členu Ustave v Sloveniji uporablja neposredno in v skladu s pravno ureditvijo EU. Usmeritev delovanja Slovenije na tem področju je sprejel Državni zbor, delovanje EJT smo podprli na Svetu EU za pravosodje in notranje zadeve tudi skladno z deklaracijo o usmeritvah za delovanje Republike Slovenije v institucijah Evropske unije.

EJT je organ EU, ki neodvisno od držav članic in drugih institucij EU (čeprav v sodelovanju z njimi) opravlja funkcijo pregona storilcev kaznivih dejanj. Izvaja svoje pristojnosti v zvezi z vsemi kaznivimi dejanji, ki spadajo v njegovo pristojnost in so storjena po datumu začetka veljavnosti uredbe. EJT prevzame naloge preiskave in pregona, ki so mu dodeljene s to uredbo, z dnem, ki se določi s sklepom Komisije na predlog evropskega glavnega tožilca po ustanovitvi EJT.

Evropski delegirani tožilci so pristojni za tiste preiskave in pregon, ki so jih začeli, ki so jim bile dodeljene ali ki so jih prevzeli na podlagi pravice do prevzema zadeve. Sledijo le usmeritvam in navodilom stalnega senata, pristojnega za zadevo, ter navodilom pristojnega nadzorujočega evropskega tožilca.

Govorimo o boju proti goljufijam, ki škodijo finančnim interesom Unije v povezavi s subvencijami in pomočmi (predložitev nepopolne ali napačne dokumentacije ali izjav, prikrivanje informacij o zlorabi, uporaba sredstev v drugačne namene, kot so bila dana), v povezavi z izdatki (predložitev napačne ali nepopolne dokumentacije, prikrivanje informacij o zlorabi) in v povezavi s prihodki (predložitev nepopolne ali napačne dokumentacije, prikrivanje itd.). Poleg navedenih dejanj direktiva kot povezana dejanja z goljufijo proti finančnim interesom EU navaja še: pranje denarja, pasivno korupcijo, aktivno korupcijo in poneverbo.

Zakaj poudarjam neodvisnost EJT? Prav zaradi tega, ker EJT izvršuje svoje pristojnosti na ozemlju članice neodvisno, verjamem, da sicer ne brez težav, a navkljub vzponu politikov, ki jim preganjanje korupcije in kriminala ni med prioritetami. Seveda bi se naš predsednik vlade najraje zgledoval po sosedi, kjer (če poenostavim) so v postopku črpanja EU sredstev ugotovili napake in investitorju naložili plačilo pogodbene kazni, ki pa jo je poravnal državni proračun, pri čemer je gospodarska družba, torej kaznovani investitor v lasti sorodnika nosilca najvišje oblasti.

Smo pa zopet prišli do situacije, ko so se tako EU kot naša pravila izkazala za nepripravljena na neupoštevanje postopkov pravil in lastnih zakonov, nelojalno sodelovanje in nezakonita ravnanja najvišjih vej oblasti. Vendar obstajajo pravni instrumenti, res pa je, da v demokraciji postopki lahko tečejo dolgo.

Vprašanje za nas državljanke in državljane pa je, katere preiskave EJT so lahko tako obremenilne za aktualne posameznike v vladi in podpornike okoli nje, da jih EJT samo – z že imenovanim s strani Sveta Evrope evropskim tožilcem Brezigarjem, brez pomoči drugih delegiranih tožilcev – (še) ne bo moglo pričeti?!

Uspešno delo Evropskemu javnemu tožilstvu želim!

Povej svetu!

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInViberEmail
Pridi z nami

Preberi še:

dr. Aleksander Jevšek: Z novim konceptom regionalnega razvoja do močnih regij in močne Slovenije

Kot minister za kohezijo in regionalni razvoj ter nekdanji župan sem prepričan, da je naša država tako močna, kot so močne njene regije. Skladen razvoj regij bi zato moral biti jasna in močna politična odločitev, podprta s konkretnimi ukrepi.
20. novembra 2024/by md

Tanja Fajon: Slovenija je na pravi strani zgodovine

Moje prepričanje ostaja jasno: mir na Bližnjem vzhodu je mogoč le z rešitvijo dveh držav, ki priznava palestinsko državo v mejah iz leta 1967. Junija 2024 je Slovenija naredila pomemben korak in priznala Palestino. Septembra smo se pridružili globalnemu zavezništvu za implementacijo te rešitve. Verjamem, da stabilna, suverena Palestina ni le simbol pravičnosti – je ključ do sobivanja narodov, ki si že stoletja delita to zemljo.
16. novembra 2024/by md

Matjaž Han: Slovenija na globalnem prizorišču

Zavedati se moramo, da je evropska industrija, vključno s slovensko, na pomembnem zgodovinskem razpotju. Zaradi sprememb v političnih in gospodarskih odnosih, tudi z ZDA, je za Evropo ključnega pomena, da svoje trge razprši in se poveže z novimi, perspektivnimi trgovinskimi partnerji. Kitajska je tu vsekakor pomemben partner, saj ponuja možnosti za rast, razvoj in izmenjavo znanja, hkrati pa Evropi omogoča, da se sooča z globalnimi izzivi na močnejši in bolj uravnotežen način.
8. novembra 2024/by md
Vsa #mnenja
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej
  • Andreja Katič: Predlagana sodniška zakonodaja prinaša večjo pravno varnost in boljše varstvo pravic strank16. maja 2025 - 8:38
  • Konferenca SD: Socialno partnerstvo za dostojne pokojnine in varno starost14. maja 2025 - 10:25
  • Matjaž Han: Demokracije ne smemo uporabljati selektivno12. maja 2025 - 14:35
  • Andreja Katič: Obnoviti moramo zaveze Evropske konvencije o človekovih pravicah – zaveze k miru, k sodelovanju med državami in spoštovanju človekovih pravic12. maja 2025 - 10:58
  • Meira Hot s spletno peticijo za ukinitev vinjetnega režima na hitri cesti H6 Škofije-Koper25. aprila 2025 - 16:34
  • Zakon o pavšalnem nadomestilu – poprava dolgo prezrte krivice25. aprila 2025 - 14:50
  • Andreja Katič: »Interes otroka mora biti v presečišču različnih strok«17. aprila 2025 - 15:47
  • Ministrica Fajon v Beninu in Togu o krepitvi partnerstva med EU in Zahodno Afriko14. aprila 2025 - 15:11

Pridruži se nam na Facebooku!

Link to: Pristopna izjava
Link to: Doniraj
Link to: Prijava na novice
Follow a manual added link
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej

Socialni demokrati smo napredno politično gibanje, ki uresničuje idejo socialne demokracije v Sloveniji 21. stoletja. Povezujemo in organiziramo ljudi v močno politično silo, sposobno ustvarjati napredne spremembe. Verjamemo v enakost, solidarnost, svobodo, pravičnost, mir in sodelovanje. Vedno na strani ljudi.
PES S&D Progressive Alliance FEPS
Deklaracija o načelih Stranke evropskih socialistov.

Stranka

  • Stranka
  • Ljudje
  • Mednarodno
  • Program

Mediji

  • Novice
  • Mnenja
  • Podcast
  • Medijsko središče

Sodeluj!

  • Kontakt
  • Pridruži se nam
  • Skupnost članstva
  • Doniraj

Prijavi se na novice!

Forumi

  • Mladi forum
  • Ženski forum
  • Forum starejših
  • Zeleni forum

Splet

  • Impresum
  • Spoštovanje zasebnosti
  • Piškotki

Marko Koprivc: Ugotovljena neustavnost vladnih ukrepov je zadnji žebelj v krsto... Franc Trček s paketom poslanskih vprašanj vladi o perečih temah, ki tarejo...
Scroll to top

Ta stran uporablja piškotke.

OkejVeč informacij...

Spoštovanje zasebnosti



Kako uporabljamo piškotke?

Spletna stran uporablja piškotke. Piškotek je datoteka z informacijo o obisku na spletni strani, ki se ob obisku namesti na vašem računalniku. Piškotek je namenjen hitrejšemu in enostavnejšemu obisku spletne strani in na noben način ne spreminja programja vašega računalnika. Izbris piškotka iz vašega računalnika v nobenem primeru ne spremeni načina delovanja vašega računalnika in ne ogroža delovanja računalnika, operacijskega sistema, komponent in opreme.

Podatke, pridobljene s pomočjo piškotkov, uporabljamo izključno za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje ob obisku spletne strani. Podatki, zbrani na naši spletni strani, ne bodo posredovani tretjim osebam, če to ni izrecno navedeno. Za vsako morebitno posredovanje podatkov tretjim osebam bo zahtevana izrecna odobritev.

Več informacij o piškotkih si lahko preberete na tej povezavi.

Google Analytics

Ti poškotki zbirajo informacije, ki so v posplošeni obliki uporabljeneza razumevanje načina uporabe spletne strani, kako so učinkovita orodja, ki jih uporabljamo za obisk te spletne strani ali kako s prilagoditvami in vsebinami izboljšati uporabniško izkušnjo.

Če želite onemogočiti upotabo teh piškotkov, jih lahko onemogočite v nastavitvah vašega brskalnika.

Piškotki drugih storitev

Spletna stran uporablja tudi zunanje spletne storitve, kot so Google Fonts, Google Maps ali YouTube. Tovrstne storitve utegnejo zbirati podatke o uporabi njihovih storitev, kot je na primer IP naslov, zato jih lahko onemogočite tukaj. S tem utegnete bistveno zmanjšati funkcionalnost, izgled in izkušnjo spletne strani. Spremembe bodo uveljavljene ob ponovnem nalaganju strani.

Nastavitve Google Webfont:

Nastavitve Google Maps:

Nastavitve Vimeo in Youtube:

Spoštovanje zasebnosti

Več o načinu spoštovanja vaše zasebnosti lahko preberete tukaj.

Spoštovanje zasebnosti
Sprejmi nastavitveSkrij obvestilo