SD
  • Glavna stran
  • O stranki
    • Stranka
    • Ljudje
    • Organiziranost
    • Mednarodno
    • Zgodovina
    • Statut
  • Program
  • Novice
    • Aktualno
    • Poslanska skupina SD
    • Mnenja
    • Teme
    • Prenos
    • Samo Dejstva
  • Novinarsko središče
    • Kontakt
    • Podoba
  • Pridruži se nam
  • Menu Menu

#mnenja

Gregor Goričar

energetski strokovnjak in predsednik strokovnega sveta SD za energetiko

O prihodnosti jedrske energije se moramo odločiti skupaj

Ta teden je bilo izdano energetsko dovoljenje za drugi blok jedrske elektrarne Krško. Žal daje ta korak slutiti, da se kot država nismo naučili voditi tovrstnih zahtevnih postopkov in sprejemati težkih odločitev na transparenten in premišljen način, z ustrezno javno razpravo o strateških dilemah in brez korupcije.

V osnovi je izdaja energetskega dovoljenja prvi korak, ko želi investitor zgraditi energetski objekt za proizvodnjo električne energije inštalirane moči nad 1 MW in ga priključiti na javno električno omrežje. Pri tem se postavlja vprašanje, v kolikšni meri je bila kršena evropska zakonodaja, ker je bilo energetsko dovoljenje izdano brez javne razprave, presoje vplivov na okolje in na varnost. Kot strokovnjak za energetiko lahko samo upam, da bo ta napaka popravljena v nadaljnji fazi, ko se bodo na podlagi energetskega dovoljenja začeli upravni postopki za umeščanje NEK 2 v prostor. Mislim namreč, da je za zanesljivo energetsko oskrbo in preprečevanje energetske revščine nov blok jedrske elektrarne potreben, pomembno pa je, da vse postopke vodimo na pravi način. Vključno z referendumom.

Pred Slovenijo je namreč zahtevna naloga, ki jo bo potrebno opraviti v prihodnjih dveh letih, da Slovenijo usposobimo za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov (v nadaljevanju TGP) do leta 2030 v energetiki za -55% v primerjavi z izpusti TGP v letu 2005, kot to določa nacionalni energetski in podnebni program. Slovenija se je v dolgoročni podnebni strategiji zavezala, da bo zagotovila vsem državljankam in državljanom oskrbo z brezogljično energijo do leta 2050. Kot brezogljično energijo si tukaj dopuščam določene poenostavitve in dajem poudarek predvsem električni energiji, ki bo ob toploti v letih 2030 – 2050 obvladovala večji del potreb tako Slovenije kot ostalega razvitega sveta, pridobljene neposredno iz obnovljivih virov energije, kot so sonce, geotermija in biomasa.

Poseben vidik, ki ga moramo vzeti v obzir, ko tehtamo o prihodnjem energetskem miksu in tehnologijah, ki ga bodo sestavljale, je energetska revščina. V Statističnem uradu Republike Slovenije (SURS) so leta 2018 izdelali eksperimentalni izračun kazalnikov energetske revščine v Sloveniji. Izračun za leto 2018 je pokazal, da je bilo 2018 energetsko revnih 4 % gospodinjstev, kar se morda na prvi pogled ne zdi veliko, ko pa to prevedemo v 35.000 gospodinjstev, je realnost grozovita. Po definiciji SURS so energetsko revna tista gospodinjstva, ki imajo dohodek nižji od praga revščine, hkrati pa imajo nadpovprečno visoke izdatke za energijo (v veliki meri elektrika in ogrevanje).

Dilema pred nami je enostavna: ali bomo imeli zadostne kapacitete za proizvodnjo električne energije ali pa bomo električno energijo v večji meri uvažali, s tem pa nase prevzeli tveganje za bistveno višje cene energije. Ob ekstremnih dogodkih, kot so dolgotrajne suše, izjemno nizke temperature, izjemno visoke temperature, dnevi brez vetra, nenapovedani izpadi velikih termoelektrarn, nas lahko to pripelje tudi v povsem neobvladljive situacije, ki jih bomo plačali z visokimi cenami, z redukcijami in izklapljanjem velikih porabnikov. Visoka uvozna odvisnost, preko 20%, brez da imamo zagotovljene lastne strateške rezerve, katerih proizvodnja se aktivira v času kriznih razmer na trgih z električno energijo v Evropi, pomeni torej neobvladljivo tveganje in nezmožnost zagotoviti električno energijo. Slovenija od osamosvojitve dalje nikoli ni bila več kot 25% uvozno odvisna. Z zaprtjem TEŠ brez izgradnje nadomestnih proizvodnih virov, se uvozna odvisnost poveča na preko 30%, če preneha s proizvodnjo še NEK, pa preko 50%. Potem so možni tudi scenariji, ki smo jih nedavno videli v Ameriki in v Avstraliji, ko je lahko ob izrednih razmerah znašal mesečni račun za elektriko na gospodinjstvo krepko čez 10.000 ameriških dolarjev! Kaj to pomeni za slovenska gospodinjstva, si lahko odgovorite sami!

Slovenija nima veliko vetrnega potenciala. Približna ocena neto potenciala na pragu vetrnih elektrarn po nekaterih podatkih znaša dobrih 200 MW. Sončnega neto potenciala je v Sloveniji dovolj, zato na hitro poglejmo primerjavo, če bi želeli nadomestiti proizvodnjo iz NEK in TEŠ s pretvorbo sončne energije v električno in kaj to pomeni v ekonomskih in tehničnih gabaritih. Moč hranilnikov električne energije bi morala biti 6.015 MW in kapaciteta hrambe 1.576.000 MWh. Za boljši občutek: ELES je v letu 2019 sklenil pogodbo z Teslo za 10 MW moči in 50 MWh kapacitete. Cena? Dobrih 20 milijonov evrov. Od tu sledi ugotovitev, da je nadomestitev proizvodnje tako TEŠ in polovice NEK v danem trenutku nemogoča. Bo pa mogoč postopni prehod na proizvodnjo električne energije iz sonca, vendar bo za to Slovenija o pametnem upravljanju potebovala nekje med 15 in 20 let. Ob tem bodo potrebne znatne investicije v električna razdelilna omrežja, nekaterih izračunih tudi do 4.2 milijarde evrov.

Po moji oceni, upoštevajoč predhodno zapisane vidike, bi morala biti strategija za proizvodnjo električne energije v Sloveniji dogovorjena z jasnim javnim scenarijem, opredeljenimi alternativami, jasno časovnico in finančnimi viri. Vključevati bi morala novo obratovalno dovoljenje za obstoječi blok jedrske elektrarne do vključno leta 2043, hkrati pa izvedbo investicije v drugi blok NEK, da prične z obratovanjem do leta 2040. To pa nujno zahteva transparentno vodenje vseh postopkov, vključno z izvedbo referenduma o prihodnosti izrabe jedrske energije v Sloveniji. Sam upam, da brez populizma in z argumentirano razpravo. Zeleni prehod je namreč mogoč in izvedljiv, ampak ga utegne resno ogroziti zeleni populizem, katerega končni produkt utegne biti revščina, kronično pomanjkanje električne energije in splošno gospodarsko in socialno nazadovanje.

Po mojem mnenju moramo TEŠ izklopiti, ko bodo za to izpolnjeni vsi pogoji, torej preskrba iz zadostnih alternativnih virov, ob tem pa jasna strategija okoljske, energetske in socialne sanacije Šaleške doline. To bi zahtevalo, da proizvodnjo iz obnovljivih virov energije (sonce, veter) do leta 2030 povečamo za 200%, do leta 2037 za 500% in do leta 2044 za 700% glede na leto 2020. Proizvodnja električne energije iz nizkoogljičnih virov mora biti leta 2030 70%, od leta 2040 dalje pa preko 90%.

Zaradi večje proizvodnje električne energije iz nepredvidljivih OVE se mora ob tem investirati v strateške plinske elektrarne odprtega cikla. Pospešeno je potrebno sodelovati tudi pri pilotnih projektih hranjenja električne energije, pretvorbe viškov električne energije v vodik/metan in njihovo hrambo. V odvisnosti glede na bodoči razvoj teh tehnologij se končna odločitev o JEK II sprejme v letih 2025 do 2027.

Energetska preobrazba mora biti premišljena, temelječa na specifikah naše države, upoštevajoč narodno gospodarske učinke, konkurenčno sposobnost slovenskega gospodarstva in zmožnost slovenskih gospodinjstev. Preobrazba bo draga, v prehodnem obdobju bo povzročila znaten dvig končnih cen električne energije. Za koliko, pa bo odvisno tudi od nas samih. Enostavnega kopiranja rešitev drugih držav si ne smemo in ne moremo privoščiti.

Stroko, nevladne organizacije in politiko čaka veliko dela, veliko potrpežljivosti in veliko kompromisov. Energetski prehod je priložnost in nevarnost. Da dosežemo podnebne in zelene cilje, potrebujemo vso pamet, široko javno razpravo in najboljše možno upravljanje. Zadovoljevanje potreb po električni energiji bo namreč eden od najpomembnejših strateških izzivov naše prihodnosti. Od pametnih rešitev in sposobnosti našega sodelovanja je odvisno, ali bodo prihodnje generacije še imele možnosti ali ne. Energetsko dovoljenje drugemu bloku jedrske elektrarne je zato slab začetek vstopa v to prihodnost.

Povej svetu!

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInViberEmail
Pridi z nami

Preberi še:

dr. Aleksander Jevšek: Z novim konceptom regionalnega razvoja do močnih regij in močne Slovenije

Kot minister za kohezijo in regionalni razvoj ter nekdanji župan sem prepričan, da je naša država tako močna, kot so močne njene regije. Skladen razvoj regij bi zato moral biti jasna in močna politična odločitev, podprta s konkretnimi ukrepi.
20. novembra 2024/by md

Tanja Fajon: Slovenija je na pravi strani zgodovine

Moje prepričanje ostaja jasno: mir na Bližnjem vzhodu je mogoč le z rešitvijo dveh držav, ki priznava palestinsko državo v mejah iz leta 1967. Junija 2024 je Slovenija naredila pomemben korak in priznala Palestino. Septembra smo se pridružili globalnemu zavezništvu za implementacijo te rešitve. Verjamem, da stabilna, suverena Palestina ni le simbol pravičnosti – je ključ do sobivanja narodov, ki si že stoletja delita to zemljo.
16. novembra 2024/by md

Matjaž Han: Slovenija na globalnem prizorišču

Zavedati se moramo, da je evropska industrija, vključno s slovensko, na pomembnem zgodovinskem razpotju. Zaradi sprememb v političnih in gospodarskih odnosih, tudi z ZDA, je za Evropo ključnega pomena, da svoje trge razprši in se poveže z novimi, perspektivnimi trgovinskimi partnerji. Kitajska je tu vsekakor pomemben partner, saj ponuja možnosti za rast, razvoj in izmenjavo znanja, hkrati pa Evropi omogoča, da se sooča z globalnimi izzivi na močnejši in bolj uravnotežen način.
8. novembra 2024/by md
Vsa #mnenja
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej
  • Poslanci SD zahtevajo pojasnila in takojšnje ukrepanje ob ukinitvi 37 avtobusnih linij18. decembra 2025 - 10:15
  • Meira Hot: Slovenska znanost ne sme izgubljati vrhunskih evropskih projektov zaradi prenizkih nacionalnih kvot11. decembra 2025 - 13:11
  • Meira Hot: Čas je za popolno prepoved pirotehnike na ravni Evropske unije9. decembra 2025 - 15:41
  • Ministrica za pravosodje mag. Andreja Kokalj na uradnem obisku na Dunaju8. decembra 2025 - 10:24
  • Ministrica Fajon na srečanju NATO zunanjih ministrov: Slovenija bo še naprej pomagala Ukrajini8. decembra 2025 - 10:20
  • Opravljena javna predstavitev mnenj o Zakonu RS o skladu za redke bolezni4. decembra 2025 - 15:14
  • Predrag Baković: Sanacija Šeškovega doma v Kočevju ne more več čakati – država mora ukrepati zdaj3. decembra 2025 - 13:22
  • Javni poziv poslancev SD Soniboja Knežaka in Janje Rednjak: Ali bodo poslovalnice bank samo še v Ljubljani?3. decembra 2025 - 10:58

Pridruži se nam na Facebooku!

Link to: Pristopna izjava
Link to: Doniraj
Link to: Prijava na novice
Follow a manual added link
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej

Socialni demokrati smo napredno politično gibanje, ki uresničuje idejo socialne demokracije v Sloveniji 21. stoletja. Povezujemo in organiziramo ljudi v močno politično silo, sposobno ustvarjati napredne spremembe. Verjamemo v enakost, solidarnost, svobodo, pravičnost, mir in sodelovanje. Vedno na strani ljudi.
PES S&D Progressive Alliance FEPS
Deklaracija o načelih Stranke evropskih socialistov.

Stranka

  • Stranka
  • Ljudje
  • Mednarodno
  • Program

Mediji

  • Novice
  • Mnenja
  • Podcast
  • Medijsko središče

Sodeluj!

  • Kontakt
  • Pridruži se nam
  • Skupnost članstva
  • Doniraj

Prijavi se na novice!

Forumi

  • Mladi forum
  • Ženski forum
  • Forum starejših
  • Zeleni forum

Splet

  • Impresum
  • Spoštovanje zasebnosti
  • Piškotki

Marko Koprivc: Kako bo vlada ob potrebi po novih omejitvah zagotavljala ustavno... dr. Branko Gabrovec: Zato, lepo prosim, cepimo se
Scroll to top

Ta stran uporablja piškotke.

OkejVeč informacij...

Spoštovanje zasebnosti



Kako uporabljamo piškotke?

Spletna stran uporablja piškotke. Piškotek je datoteka z informacijo o obisku na spletni strani, ki se ob obisku namesti na vašem računalniku. Piškotek je namenjen hitrejšemu in enostavnejšemu obisku spletne strani in na noben način ne spreminja programja vašega računalnika. Izbris piškotka iz vašega računalnika v nobenem primeru ne spremeni načina delovanja vašega računalnika in ne ogroža delovanja računalnika, operacijskega sistema, komponent in opreme.

Podatke, pridobljene s pomočjo piškotkov, uporabljamo izključno za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje ob obisku spletne strani. Podatki, zbrani na naši spletni strani, ne bodo posredovani tretjim osebam, če to ni izrecno navedeno. Za vsako morebitno posredovanje podatkov tretjim osebam bo zahtevana izrecna odobritev.

Več informacij o piškotkih si lahko preberete na tej povezavi.

Google Analytics

Ti poškotki zbirajo informacije, ki so v posplošeni obliki uporabljeneza razumevanje načina uporabe spletne strani, kako so učinkovita orodja, ki jih uporabljamo za obisk te spletne strani ali kako s prilagoditvami in vsebinami izboljšati uporabniško izkušnjo.

Če želite onemogočiti upotabo teh piškotkov, jih lahko onemogočite v nastavitvah vašega brskalnika.

Piškotki drugih storitev

Spletna stran uporablja tudi zunanje spletne storitve, kot so Google Fonts, Google Maps ali YouTube. Tovrstne storitve utegnejo zbirati podatke o uporabi njihovih storitev, kot je na primer IP naslov, zato jih lahko onemogočite tukaj. S tem utegnete bistveno zmanjšati funkcionalnost, izgled in izkušnjo spletne strani. Spremembe bodo uveljavljene ob ponovnem nalaganju strani.

Nastavitve Google Webfont:

Nastavitve Google Maps:

Nastavitve Vimeo in Youtube:

Spoštovanje zasebnosti

Več o načinu spoštovanja vaše zasebnosti lahko preberete tukaj.

Spoštovanje zasebnosti
Sprejmi nastavitveSkrij obvestilo