Vlada želi pri projektu drugega tira na vsak način odpreti vrata madžarskemu kapitalu
Poslanske skupine SD, Levice, LMŠ in SAB so v parlamentarno proceduro vložile zahtevo za sklic izredne seje Državnega zbora glede ponovne težnje vlade za vstop madžarskega kapitala pri izgradnji drugega tira, s predlogom novele zakona, ki bi to možnost izključila.
22. april 2021
Poslanec Socialnih demokratov Jani Prednik je na skupni novinarski konferenci strank predlagateljic uvodoma povedal, da Slovenijo že dolgo pestijo težave z velikimi infrastrukturnimi projekti, krivdo za to pa je po mnenju poslanca pripisati »tako levi kot desni politiki«. Spomnil je, da je bila konstrukcija izgradnje drugega tira zaključena pod okriljem prejšnje vlade, po prepričanju Prednika tako ni razloga da se konstrukcijo ponovno odpira ali spreminja, “kot to želi narediti aktualna oblast.”
“Drugi tir je strateškega pomena za Slovenijo, vladi pa bi morali biti v interesu lastni državljani in državljanke, lastna in ne tuja država,” je dodal. Poslanec je opozoril tudi na povezanost drugega tira z Luko Koper, na katero je, kot je izpostavil, vezanih 400 podjetij ter več tisoč delovnih mest.
“Socialni demokrati smo sopodpisniki zahteve, ker želimo vlado prepričati v nesmiselnost in škodljivost začrtane poti, da se v izgradnjo drugega tira pripelje tuj kapital, naj se raje nadaljuje po poti, ki jo je začrtala prejšnja vlada,” je še pojasnil poslanec Socialnih demokratov Jani Prednik.
Predlagatelji so v obrazložitvi zahteve dodatno pojasnili, se aktualna vlada še naprej oprijema načrta, “v že zaprto finančno konstrukcijo izgradnje drugega tira pripeljati madžarski kapital.” V opozicijskih strankah za ta manever, ki je po njihovem prepričanju škodljiv tako s finančnega kot tudi geostrateškega vidika, ne vidijo razlogov. Prav tako so v SD, Levici, LMŠ in SAB opomnili na nedavno pocenitev projekta (iz 1,194 milijarde, ocenjene vrednosti na zdajšnjih manj kot milijardo evrov), kar bi moral biti po njihovem prepričanju razlog več za prizadevanje, da se gradnja drugega tira izvede brez finančnih vložkov drugih držav.
Spomnimo, da tudi sicer ne gre za prvi poizkus aktualne vlade, da v finančno konstrukcijo drugega tira pripelje madžarski kapital, temveč za nadaljevanje njene namere, ko je novembra 2020 v medije in pred širšo politično javnost prišla vsebina takrat tajne vladne Pobude za sklenitev Sporazuma med Republiko Slovenijo in Madžarsko o sodelovanju pri izgradnji in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača-Koper.
“Iz pobude, iz katere je bila stopnja tajnosti umaknjena 29. 3. 2021 izhaja, da bo Madžarska v lastniško strukturo 2TDK vložila 200 milijonov evrov, s čimer si bo zagotovila 38% lastniški delež, lahko pa Madžarska ta delež povečuje do deleža, ki je določan v ZIUGDT. Slovenija in Madžarska se bosta dogovorili, da izplačani dobiček ne bo presegel 3% vsakokratnega zneska osnovnega kapitala družbe, državi naj bi sodelovali pri razvoju logistične dejavnosti in spodbujanju podjetij iz obeh držav pri izvajanju logističnih dejavnosti, Slovenija pa naj bi Madžarski pomagala priti do najema skladiščnih zmogljivosti na območju koprskega pristanišča, in sicer praviloma izven koncesijskega območja Luke Koper v okvirni površini 30.000 kvadratnih metrov,” so v predlogu zahteve kritično zapisale opozicijske stranke. Te so ob razkritju pobude zahtevale tudi sklic nujne seje Komisije za nadzor javnih financ.
Po prepričanju SD, Levice, LMŠ in SAB je tako vstop tujega državnega kapitala nesprejemljiv iz več razlogov, med poglavitnimi so v zahtevi za sklic seje navedli:
– Drugi tir bi kot edini del strateške infrastrukture v Sloveniji za vsaj 45 let prešel v solastništvo druge države.
– Slovenija bi s proračunskimi sredstvi ter iz prihodkov državnih podjetij zagotavljala visok kapitalski donos tuji državi, kar bi bilo bistveno dražje, kot če bi dodatni kapital zagotovila sama.
– Tuje države poleg visokega donosa na vloženi kapital zahtevajo tudi vezane posle, ki jih je treba prišteti k že tako visokim stroškom financiranja.
– Slovenija bi morala tuji državi za kapital plačati bistveno več, kot če bi ga zagotovila sama, in ji zagotoviti vezane posle, pri čemer pa tuja država ne bi jamčila za povračilo kreditov 2TDK.