SD
  • Glavna stran
  • O stranki
    • Stranka
    • Ljudje
    • Organiziranost
    • Mednarodno
    • Zgodovina
    • Statut
  • Program
  • Novice
    • Aktualno
    • Poslanska skupina SD
    • Mnenja
    • Teme
    • Prenos
    • Samo Dejstva
  • Novinarsko središče
    • Kontakt
    • Podoba
  • Pridruži se nam
  • Menu Menu

Interpelacija zoper ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška

Interpelacija zoper Zdravka Počivalška

Današnja interpelacija zoper ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo je več kot interpelacija o delu in odgovornosti enega ministra. Pomeni priložnost za premislek, razpravo in odločitve o načinu, na katerega se vodi ta država. Načinu, zaradi katerega že danes, manj kot tri mesece po imenovanju vlade, v državnem zboru že razpravljamo o odpoklicih ministrov.

10. junij 2020

Vlada se je ob začetku epidemije soočila z dvema ključnima izzivoma: kako preprečiti hitro širjenje okužb in kako zagotoviti zaščitno opremo vsem, ki so jo potrebovali, začenši z zdravstvenim sistemom, domovi za ostarele, nujnimi dejavnostmi, proizvodnjo in splošno uporabo. Maske, razkužila, ventilatorji. Vse, kar lahko dobimo.

Cilje – če govorimo o količini nabavljene opreme – je vlada morda dosegla. Način, na kakršnega je te cilje dosegla, zlasti pa način, s katerim se je soočila z obtožbami o nepravilnostih, pa sta tista, zaradi katerih danes obravnavamo to interpelacijo. Kar se tiče Socialnih demokratov, se je minister Počivalšek interpeliral sam – s svojimi dnevnimi odzivi na utemeljene očitke.

Poglejmo ključna dejstva

Vlada, soočena s pomanjkanjem zaščitne opreme in kaosom na svetovnem trgu, se je odločila centralizirati nabave. Za to je zadolžila “državno skladišče”, Zavod za blagovne rezerve. Redko se omeni, da je centralizacija nabav pomenila tudi prepoved nabav vsem drugim. Torej mnogi, ki se sicer vsakodnevno ukvarjajo z nabavami take opreme, tega niso smeli početi, medtem ko so na ZBR pregorevali od dela in – kar priznava sama vlada – niso imeli potrebnega znanja in kadrov za dosego cilja.

Ne vlada, ne pristojni minister in ne ZBR niso zagotovili pomoči katerega od omenjenih strokovnjakov. Namesto tega so jim poslali priganjače v obliki pro-bono svetovalcev z nejasnimi pooblastili. To je vladna odločitev v resorju, ki mu že 6 let načeluje isti minister. Kdo, kdaj in zakaj jo je sprejel, še danes ne vemo.

Zaradi razmer na svetovnih trgih so bile cene visoke, dobave pa tvegane. Sprejeta je bila odločitev, da se to tveganje ne bo reševalo s poskusom direktnega dogovora z oblastmi Ljudske republike Kitajske ali pa z neposrednim nakupom pri podjetjih na Kitajskem, ki so glavni proizvajalci opreme. Namesto tega se je tveganje preneslo na slovenske zasebnike, ki naj bi zagotovili, da država ne bo plačevala avansov za morebiti nedobavljeno ali neustrezno opremo. Minister je celo javno zavajal javnost, da neposredni nakupi od tujih ponudnikov niso možni, četudi ga je na laž postavil predsednik Računskega sodišča.

Na ta način se je v igro spustilo celo vrsto zasebnih igralcev brez predhodnih izkušenj pri nabavi tovrstne opreme, katerih edina kvalifikacija je bila lastno mnenje, da so sposobni v takih razmerah dobaviti blago. Posledice so jasne: kaos pri dobavah, neustrezna in preplačana oprema, naknadni poračuni in obtožbe o kriminalnih dejanjih. Mediji so razkrili, da so bili v nekaterih primerih avansi vseeno plačani in da se je minister po telefonu neposredno vmešaval v postopke.  Ali res pričakujemo preveč od oblastnikov, če prosimo za odgovor na vprašanje: zakaj tako?

Po skoraj 2 mesecih ne slovenska politika ne javnost nimata odgovora na preprosto, utemeljeno vprašanje: kdo in zakaj je sprejel tako odločitev?

Je bila pot preko posrednikov edina pot?

Odločitev za nabave preko posrednikov je še toliko bolj nenavadna, če pri tem vemo še za nekaj drugih dejstev. Slovenija ima dobre odnose z Ljudsko republiko Kitajsko in njenim državnim vrhom. Pri vzpostavljanju teh odnosov pa ima zadnjih šestih letih ključno vlogo ravno minister Počivalšek, ki je v vlogi gospodarskega ministra večkrat javno izpostavljal svoje gospodarsko-politične povezave na Kitajskem.

Slovenija je prejela tudi poštene ponudbe, denimo Slovenske akademije znanosti in umetnosti v sodelovanju s kitajskimi državnimi oblastmi. Kot je jasno razvidno iz informacij akademikov, je Slovenija ponudbo zavrnila. Ni je zavrnila zaradi previsoke cene, neustrezne kakovosti ali (pre)poznega datuma dobave. Zavrnila jo je, ker ni bilo slovenskega posrednika. Podobno je bilo tudi s pobudo podjetnika (in člana SD) Sandija Češka, ki je želel vzpostaviti direktno linijo med državo in proizvajalcem zaščitne opreme na Kitajskem, brez posrednikov in brez provizij.   

Kaj je bil pravi razlog, da Republika Slovenija ni izkoristila stikov s prijateljsko državo, da bi pridobila nujno potrebno opremo? Tudi na to vprašanje ni odgovora. Ostaja pa grenka izkušnja, ko so države, ki so opremo nabavljale direktno, zanjo plačale bistveno manj. Znan je primer Hrvaške, ki je za opremo za dvakrat več prebivalstva plačala 50 milijonov, medtem ko je bila takrat ocenjena vrednost slovenskih nabav 200 milijonov. Uravnoteženo s številom prebivalstva to pomeni, da je bilo v 200 – milijonskih poslih za 175 milijonov evrov provizij.

Viralna objava SD o aferi zaščitna oprema
Odmevna objava SD glede afere z zaščitno opremo

Nepreglednost, nejasnost, neodgovornost

V danih razmerah je bilo jasno, da se bo pojavila množica “odrešenikov”, ki bodo ponujali pomoč. Jasno je bilo, da se bodo ponudniki in ponudbe medsebojno zelo razlikovali; da bo treba preveriti tisoče ponudb, preden bi sploh lahko vedeli, če so primerne. Še danes smo soočeni s podatkom, da je ostala nepregledana skoraj polovica od 2.000 ponudb, ki jih je prejel Zavod za blagovne rezerve.

Po kakšnem ključu so odpirali ponudbe? Zakaj so nekatere pustili zaprte? To so bila nova – utemeljena! – vprašanja. V odgovor smo dobili vladno poročilo in zlorabo parlamentarnih postopkov, s katerimi naj bi vso krivdo znova zvalili na preteklo vlado in celo na opozicijo, ker si je drznila postaviti vprašanje in zmotiti vlado pri njenem delu.

V eni od prilog vladnega poročila o nabavah je navedena nekakšna shema, ki naj bi služila kot argument, da so bile nabave zaščitne opreme organizirane in pregledne. Že hiter pogled na to shemo nam pokaže kvečjemu, da je bil sistem izjemno kompleksen, zato pa tudi nepregleden in neučinkovit. V danih razmerah je to celo mogoče razumeti. Ni pa mogoče razumeti odziva oblastnikov – v prvi vrsti ministra Počivalška – da se pred očitki in vprašanji branijo na način, ki so si ga izbrali.

Vsemogoči svetovalci in odposlanci

Ministra Počivalška bremeni tudi očitek, da je v pomoč Zavodu za blagovne poslal sodelavce, koordinatorje oziroma odposlance, brez jasnih in določenih pooblastil. Izgovor, da niso imeli nobenih pooblastil, je nevzdržen, saj je očitno, da so vključeli verjeli v polna pooblastila teh oseb. Tudi dejstvo, da “koordinator” za svoje delo ni bil plačan in ni imel pogodbe z nobeno državno institucijo, je slaba tolažba. Prej služi kot dokaz, da minister ne razume dobro svoje ministrske vloge, če meni, da ni nič narobe z neplačanimi svetovalci brez pogodb in z nejasnimi pooblastili.

Minister je s svojim ravnanjem v zadnjih mesecih jasno pokazal, da ne spoštuje slovenskega državnega aparata in njegovih uslužbencev. Osebo, ki se mu je zaradi njegovih pritiskov postavila po robu, je javno označil za “paragrafarja”. Dajal je neokusne pripombe o nezadostnem tempu dela zaposlenih na Zavodu za blagovne rezerve, za katerega je že 6 let pristojni minister. To je zavod, ki ga je vlada zadolžila za izpeljavo najpomembnejšega javnega naročila in za katerega bi moral prvi vedeti, kakšne so njegove sposobnosti in omejitve.

Zdravko Počivalšek
Zdravko Počivalšek: Vse je okej (Foto: Večer)

Nespoštovanje

Minister je pokazal nespoštovanje tudi do demokratičnega ustroja te države in pravil, ki veljajo za vse in povsod. Na medijska razkritja, na vprašanja javnosti in opozicije se je odzival z vzvišenostjo in prepričanostjo, da izredne razmere dovoljujejo izredne ukrepe, da obstajajo okoliščine, v katerih ni potrebno spoštovati zakona, ko so za cilj dovoljena vsa sredstva. Po vseh odzivih na medijska razkritja in vprašanja je za nas prav ta prepričanost ključni razlog, da minister Počivalšek svojega mandata ne bi smel nadaljevati.

Odločitve, ki jih je sprejemal, morda niso bile v celoti njegove in za marsikatero je treba odgovornost iskati pri vladi kot celoti. A vendarle je minister tisti, ki se je vmešaval v konkretne postopke in zavajal javnost. Minister je bil tisti, ki se je fotografiral ob paletah kupljene opreme, ob vprašanjih medijev pa se skril. Minister je član vlade, a če član vlade ne dvigne glasu, ko vlada sprejema slabe odločitve, je soodgovoren: kot član vlade in kot minister.

V prid korektnosti je treba ponovno priznati, da je bil cilj hitrih nabav dosežen, oprema je prišla v Slovenijo. Le zaupanja, da je bilo vse tudi v skladu s predpisi, ni več. Epidemija je končana, mi pa se moramo še vedno ukvarjati z razščičevanjem situacije, ki je odgovorni ne znajo zadovoljivo pojasnili. Izjemne okoliščine, na katere so se nekateri sklicevali, imamo še vedno, a so žal predvsem posledica vladnih dejanj, manj pa epidemijskih razmer.

Edino veljavno pravilo: pravilo divjega zahoda

Najbolj očitno razkritje zadnjih mesecev je, kako velik del politike (in tudi javnosti) dejansko verjame ministrovemu prepričanju, da je možno v kriznih razmerah ignorirati pravila. To je najbolj škodljiva in nevarna posledica afer z nabavami zaščitne opreme. Nujno je, da ne pristanemo na to miselnost.

Minister je to miselnost demonstriral vsem na očeh. Krivično bi bilo trditi, da je edini s tako miselnostjo. Je pa v tem trenutku najbolj očitni predstavnik ljudi, ki verjamejo, da v kriznih situacijah ne potrebujemo pravil in zakonov, temveč mogočneža s svojo ekipo, ki bo s telefonskimi klici, grožnjami in udarci po mizi spravil stvari v red. Ta način je tisto, kar očitamo ministru. Enako, kot mu očitamo način, na katerega se je pred javnostjo branil očitkov in vprašanj: medijskih soočenj se je izogibal, v Državni zbor pa je pošiljal svoje namestnike, ki so se sicer maksimalno trudili, a niso mogli nadomestiti ministrove politične odgovornosti.

Zakoni ne morejo veljati le v normalnih razmerah. Ciljev se ne dosega s pritiski na podrejene in grožnjami. Z javnimi financami se, tudi v kriznih razmerah, ravna preudarno in transparentno. Ko se pojavi dvom, je prva dolžnost funkcionarja, da spoštljivo in potrpežljivo pojasni okoliščine. Ko parlament ministra kliče na odgovornost, se mora ta odzvati. Minister Počivalšek se je vložene interpelacije javno veselil kot priložnosti, da se sooči s predlagatelji in pojasni svoj prav. V tem času ni izkoristil prav nobene od ponujenih priložnosti, ob redkih obiskih parlamenta je ostal tiho.

Minister se namesto pojasnil in odgovornosti posmehuje opoziciji in besedilo interpelacije primerja s srednješolskim spisom, predsednik vlade pa celo z osnovnošolskim branjem. Ko minister obtožuje opozicijo, da k okrevanju države ne prispeva nič razen interpelacij, je čas, da tudi opozicija pove, da opravlja svojo vlogo: nadzira oblast, ji gleda pod prste, postavlja vprašanja, postavlja alternativo. Vlada, ki tega ne prenaša, ne more biti vlada demokratične države. Minister, ki se mu opozicijska vprašanja upirajo, ne more biti minister demokratične države.

Vse je le zarota

Minister v vsem času od vložitve interpelacije ni priznal niti ene napake, niti enega odklona od pravil. Vse je bilo v redu in vse je le zarota. Ljudje nismo popolni in že v bistveno bolj normalnih razmerah delamo napake. Zato je logično, da pride do napak. Dejstvo, da minister ne priznava prav nobene, je jasen dokaz, da mu manjka temeljne samokritičnosti: ko sam ne zdrži več pritiska, pač naprti krivdo “paragrafarjem”, podrejenim in opoziciji. Če kaj, bi to moral biti razlog, da se ministru odreče podpora. Ne odrekamo mu sposobnosti in zaslug, ne odrekamo mu vloženega truda in iskrenih prizadevanj, da bi dosegli nujen cilj. Očitamo mu pa, da je pri vsem tem pozabil na zakone, na pravila in nujno spoštljivost do vseh, ki se ne strinjajo z njim. Očitamo mu, da je zanemaril predpisane postopke in poskušal uporabiti bližnjice, ki v pravni državi nimajo mesta. Skupaj z ostalimi člani vlade je soodgovoren za nepregleden sistem nabav, ki onemogoča preverjanje dejstev, omogočil pa je sodelovanje nepreverjenih ponudnikov, dobave neustrezne opreme, netransparentne postopke, pretirane marže in dolga razčiščevanja vprašanj, ki ne dobijo odgovora.

Minister ni ne prvi in ne edini odgovoren za nastalo stanje. Še mnogo predstavnikov je v slovenski politiki in javnosti, ki jim pot pri doseganju njihovih ciljev ni pomembna. Na to so celo ponosni, na tem gradijo svoj politični kapital. Njihovo prepričanje, da je v Sloveniji preveč birokracije, predpisov in “paragrafarjev” je podobno prepričanju junakov starih akcijskih filmov, da se po predpisih pač nič ne doseže. Da je treba – vsaj v kriznih situacijah – vzeti stvari v svoje roke in ukrepati, kakor se nam pač zdi.

Je pa minister Počivalšek najbolj izpostavljen simbol načina mišljenja in delovanja, ki že dolga desetletja hromi državo: da so za vse krivi “birokrati in paragrafarji” in da je vse mogoče urediti z dovolj kričanja in udarci po mizi. To zavračamo. Tudi zato je prav, da Državni zbor danes Zdravka Počivalška razreši s funkcije ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Povej svetu!

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInViberEmail

Preberi še:

Socialni demokrati s partnerji vložili zakonodajni paket za vzpostavitev pogoja nekaznovanosti za najvišje javne funkcije

Poslanska skupina Socialnih demokratov je danes skupaj s koalicijskimi partnerji v parlamentarno obravnavo vložila sveženj šestih zakonov, s katerimi se uvaja jasen in enoten pogoj nekaznovanosti za kandidiranje in opravljanje najvišjih javnih funkcij v državi. Gre za spremembe zakonov, ki urejajo volitve v Državni zbor, volitve predsednika republike, Državnega sveta, lokalne volitve, lokalno samoupravo in Zakon o poslancih.
13. novembra 2025/by Tadej Ekart

Vsak neopravičen izostanek pomeni izgubljen čas, daljše čakalne vrste in dodatno obremenitev sistema

Poslanska skupina Socialnih demokratov je na ministrico za zdravje naslovila pobudo za celovito ureditev problema neizkoriščenih zdravstvenih terminov, ki jih je po opozorilih Ministrstva za zdravje in javno dostopnih podatkih že skoraj tretjina.
13. novembra 2025/by Tadej Ekart

Meira Hot opozorila na nepravične postopke Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov

Poslanka Socialnih demokratov mag. Meira Hot je na ministrico za kmetijstvo naslovila poslansko vprašanje v zvezi z zaračunavanjem uporabnine za zemljišča, ki so v upravljanju Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije.
10. novembra 2025/by Tadej Ekart
Več vsebin
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej
  • Socialni demokrati s partnerji vložili zakonodajni paket za vzpostavitev pogoja nekaznovanosti za najvišje javne funkcije13. novembra 2025 - 16:10
  • Vsak neopravičen izostanek pomeni izgubljen čas, daljše čakalne vrste in dodatno obremenitev sistema13. novembra 2025 - 13:00
  • Meira Hot opozorila na nepravične postopke Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov10. novembra 2025 - 10:45
  • Tanja Fajon: Slovenija dokaz, da so lahko majhne države zgled za velike spremembe na področju podnebja10. novembra 2025 - 10:41
  • Andreja Katič: Pravosodje mora biti branik dostojanstva posameznika6. novembra 2025 - 14:37
  • Branimo voljo ljudi in pravico do dostojanstvenega konca življenja5. novembra 2025 - 11:39
  • Fajon v Kijevu podpisala sporazum za učinkovitejše sodelovanje pri obnovi in razvoju Ukrajine5. novembra 2025 - 10:49
  • Ministrica Fajon v Ukrajini odprla prvo rejniško hišo s podporo Slovenije: vsak otrok si zasluži dom29. oktobra 2025 - 12:52

Pridruži se nam na Facebooku!

Link to: Pristopna izjava
Link to: Doniraj
Link to: Prijava na novice
Follow a manual added link
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej

Socialni demokrati smo napredno politično gibanje, ki uresničuje idejo socialne demokracije v Sloveniji 21. stoletja. Povezujemo in organiziramo ljudi v močno politično silo, sposobno ustvarjati napredne spremembe. Verjamemo v enakost, solidarnost, svobodo, pravičnost, mir in sodelovanje. Vedno na strani ljudi.
PES S&D Progressive Alliance FEPS
Deklaracija o načelih Stranke evropskih socialistov.

Stranka

  • Stranka
  • Ljudje
  • Mednarodno
  • Program

Mediji

  • Novice
  • Mnenja
  • Podcast
  • Medijsko središče

Sodeluj!

  • Kontakt
  • Pridruži se nam
  • Skupnost članstva
  • Doniraj

Prijavi se na novice!

Forumi

  • Mladi forum
  • Ženski forum
  • Forum starejših
  • Zeleni forum

Splet

  • Impresum
  • Spoštovanje zasebnosti
  • Piškotki

Opozicija skupaj vložila interpelacijo proti ministru Alešu Hojsu Matjaž Nemec Počivalškova nova kitajska povezava
Scroll to top

Ta stran uporablja piškotke.

OkejVeč informacij...

Spoštovanje zasebnosti



Kako uporabljamo piškotke?

Spletna stran uporablja piškotke. Piškotek je datoteka z informacijo o obisku na spletni strani, ki se ob obisku namesti na vašem računalniku. Piškotek je namenjen hitrejšemu in enostavnejšemu obisku spletne strani in na noben način ne spreminja programja vašega računalnika. Izbris piškotka iz vašega računalnika v nobenem primeru ne spremeni načina delovanja vašega računalnika in ne ogroža delovanja računalnika, operacijskega sistema, komponent in opreme.

Podatke, pridobljene s pomočjo piškotkov, uporabljamo izključno za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje ob obisku spletne strani. Podatki, zbrani na naši spletni strani, ne bodo posredovani tretjim osebam, če to ni izrecno navedeno. Za vsako morebitno posredovanje podatkov tretjim osebam bo zahtevana izrecna odobritev.

Več informacij o piškotkih si lahko preberete na tej povezavi.

Google Analytics

Ti poškotki zbirajo informacije, ki so v posplošeni obliki uporabljeneza razumevanje načina uporabe spletne strani, kako so učinkovita orodja, ki jih uporabljamo za obisk te spletne strani ali kako s prilagoditvami in vsebinami izboljšati uporabniško izkušnjo.

Če želite onemogočiti upotabo teh piškotkov, jih lahko onemogočite v nastavitvah vašega brskalnika.

Piškotki drugih storitev

Spletna stran uporablja tudi zunanje spletne storitve, kot so Google Fonts, Google Maps ali YouTube. Tovrstne storitve utegnejo zbirati podatke o uporabi njihovih storitev, kot je na primer IP naslov, zato jih lahko onemogočite tukaj. S tem utegnete bistveno zmanjšati funkcionalnost, izgled in izkušnjo spletne strani. Spremembe bodo uveljavljene ob ponovnem nalaganju strani.

Nastavitve Google Webfont:

Nastavitve Google Maps:

Nastavitve Vimeo in Youtube:

Spoštovanje zasebnosti

Več o načinu spoštovanja vaše zasebnosti lahko preberete tukaj.

Spoštovanje zasebnosti
Sprejmi nastavitveSkrij obvestilo