SD
  • Glavna stran
  • O stranki
    • Stranka
    • Ljudje
    • Organiziranost
    • Mednarodno
    • Zgodovina
    • Statut
  • Program
  • Novice
    • Aktualno
    • Poslanska skupina SD
    • Mnenja
    • Teme
    • Prenos
    • Samo Dejstva
  • Novinarsko središče
    • Kontakt
    • Podoba
  • Pridruži se nam
  • Menu Menu

#mnenja

Benjamin Lukšič

Magister poslovnih ved (EF Ljubljana), MBA kandidat (Laurea University of Applied Sciences Helsinki), nekdanji svetovalec za evropska sredstva v Evropski investicijski banki

Upravljanje in črpanje evropskih sredstev ter geostrateško pozicioniranje Slovenije v EU

Kot je znano, je Evropski svet pred dobrim tednom dosegel dva ključna dogovora o razdelitvi evropskih sredstev: 1. proračun EU 2021 – 2027 v višini 1.074 milijard evrov in 2. sklad za okrevanje po pandemiji v vrednosti 750 milijard evrov. Glede na to, da sem delal in pridobival znanje in izkušnje v največji multilateralni finančni instituciji na svetu – Evropski investicijski banki v Luksemburgu – želim deliti nekaj pogledov na (vedno) aktualno tematiko razdeljevanja evropskih sredstev in pozicioniranja Slovenije v EU.

Najprej: Glede višine deleža Slovenije v EU proračunu 2021-2027 ne bi razpredal, saj je v veliki meri določen na podlagi internih kazalcev Evropske komisije glede na gospodarsko aktivnost v državah članicah, tako da je pogajalska možnost malih držav zreducirana na minimum.

Je pa na primer Estonija, ki ima 1,3 milijona prebivalcev, v proračunu EU 2021-2027 izposlovala 6,8 milijard evrov (+2,17 mrd glede na prejšnji proračun), medtem ko je bila Slovenija primorana sprejeti za svoja 2 milijona prebivalcev “le” 4,8 milijard evrov (+0,6 mrd glede na prejšnji proračun). To se je zgodilo kljub primerljivemu BDP na prebivalca, ki za leto 2019 znaša za Slovenijo 23.350 evrov in za Estonijo 20.995 evrov. Tako lahko prave zmagovalce zgodovinskega dogovora upravičeno iščemo drugje. Je pa gotovo velika zmaga za vse marginalne države, da je celota sredstev večja, kar pa je spet rezultat spoznanja velikih, da bo treba na trgu ustvarjen kolač deliti tudi tistim, ki jih trg zanemarja, če hočejo, da ideja EU preživi in dobi novo upanje.

Primerjava odziva Evropske komisije na zadnjo gospodarsko krizo leta s trenutnim na krizo pandemije 

Odziv Evropske komisije za spodbujanje investicij po dolžniški krizi je bila vzpostavitev Evropskega sklada za strateške naložbe (EFSI), imenovanega tudi “Junckerjev sklad”, po svojem avtorju takratnemu predsedniku Evropske komisije, Jean-Claude Junckerju. Ustanovljen je bil z namenom, da bi izboljšali konkurenčnost gospodarstva EU, povečali dostop do posojil malim in srednje velikim podjetjem ter zmanjšali naložbene vrzeli, ki so nastale v času gospodarske krize. EFSI je začel z delovanjem julija 2015  kot kombinacija garancijske sheme Evropske komisije s posojili EIB s pričakovano mobilizacijo naložb v višini 500 milijard evrov v obdobju od 2015 – 2020.

Magistriral sem na temo “Analiza učinkov Evropskega sklada za strateške naložbe (EFSI) na gospodarski razvoj v EU”, kjer sem ugotovil, da bi lahko Slovenija boljše izkoristila EFSI. Slovenija je do sedaj v obdobju 2015 – 2020 samostojno izvedla 3 projekte v okviru EFSI in izkoristila 153 milijonov evrov. Za projekt drugi tir se Slovenija ni prijavila za pridobitev sredstev in garancije EFSI, je pa bila potem primorana sprejeti jamstveno shemo v proračunu RS. Namesto da bi za projekt jamčil proračun EU, smo milijardo vreden projekt, ki bo koristil tudi gospodarstvu EU, naprtili zgolj slovenskim davkoplačevalcem.

EU je pred dnevi z vzpostavitvijo Sklada za okrevanje po pandemiji v vrednosti 750 milijard evrov pokazala obraz solidarnosti in ambicijo po razvoju EU kot celote, ne le gospodarsko najmočnejših držav članic, ampak tudi periferije. Slovenija je pridobila dostop do 2,1 milijarde nepovratnih sredstev in bo imela na voljo do 3,6 milijarde evrov posojil v okviru novega Sklada za okrevanje po pandemiji. EU je pri tej krizi uvedla vnaprejšnjo razdelitev sredstev po državah. Poleg tega je EU na novo uvedla nepovratna sredstva, ki so tudi teoretično bolj primerna za naložbe v javno infrastrukturo in človeški kapital, to pa zaradi neprofitne logike, saj sredstev ni potrebno vračati viru. To je ravno področje, ki je v Sloveniji najbolj podhranjeno. Naložbe v domove za starejše in dolgotrajna oskrba, zdravstveni domovi in bolnišnice, vrtci in šole bi morali postati prioriteta strategije porabe evropskih sredstev.

Črpanja evropskih sredstev v Sloveniji – sistemski problem

Bolj kot višina dodeljenih evropskih sredstev Sloveniji je pomembno, da sredstva, do katerih smo upravičeni, uspešno in učinkovito uporabimo. 

Služba za razvoj in evropsko kohezijsko politiko (SVRK), ki jo vodi minister brez resorja pristojen za strateške projekte in kohezijo, ima izvajalsko vlogo črpanja evropskih sredstev, nima pa operativnih zmogljivosti, ki bi omogočile pripravo in izpeljavo novih strateških projektov, za kar je minister dejansko pristojen. Že označba “služba” daje jasen signal, da ni namena in ambicije po strateškosti in razvoju. Gre le za nominalno funkcijo, kar pomeni, da tudi minister ni enakovreden drugim kolegom za okroglo mizo. Hkrati pa za sabo nima ekipe, ministrstva, ki bi ga lahko vodil in usmerjal k strateškim ciljem. V resnici je general brez vojske. Od tu izhaja tudi pasivnost ministrov, ki pokrivajo to področje, kar vidimo tudi v praksi. Pristojnost za strateške projekte je tako le leporečenje brez podlage.

Možna rešitev je, da vlada ustanovi in sistemizira politično-operativno-strateško projektno enoto, ki bi sodila neposredno pod pristojnost predsednika vlade in bi imela dolgoročno strukturo, da bi bila v strokovnem delu neodvisna od vsakokratne vlade. Njena naloga bi bila priprava in izpeljava novih projektov, ki jih Slovenija potrebuje. Gre za strateške projekte, kot so infrastruktura (drugi tir), kmetijstvo (samooskrba), digitalizacija, zdravstvo, raziskave in razvoj in podobno.

Ta projektna enota, ki je v enem delu sestavljena iz ključnih državnih sekretarjev, v drugem pa iz neodvisnih tujih in domačih strokovnjakov s področja evropskih sredstev in investicij, postavi prioritete vsakega obdobja,  kot je zdaj obdobje  do leta 2027, v okviru katerih potem z evropskimi sredstvi pripravlja projekte. SVRK bi v tem kontekstu služila kot podporna služba za izvajanje evropske kohezijske politike in črpanja sredstev, kar sicer opravlja že sedaj. 

Čez noč vzpostavljene namenske medresorske delovne skupine imajo zaradi svoje šibke vloge in kratkoročne orientacije največkrat le vlogo PR akcije v slovenski politiki, kar ne more voditi v dobro strateško načrtovanje in odlično učinkovitost. Vendar, pustimo se presenetiti.

Struktura upravljanja v EU institucijah in medsebojna podpora pri kandidaturah

Ko sem delal v EIB v Luksemburgu, sem ugotovil, kako najmočnejše države članice prek kadrovskih nastavitev skrbijo za ohranitev primata politične moči v EU, z namenom, da si odrežejo nesorazmerno velik kos kolača. Na primer, največje države imajo stalne podpredsednike, ki sestavljajo management banke. Ti imajo s kontinuiteto upravljanja že tako večjo moč nad kadrovanjem, kot na primer Slovenija, ki ima pravico do imenovanja podpredsednika na vsake 15 let. Primer: stalni podpredsednik, pod katerega spada delovno področje operacij v Jadranski regiji, je Italijan, vendar pozor, vodja sektorja, ki pokriva javne operacije v državah Slovenije, Hrvaške in Zahodnega Balkana, je prav tako Italijan. Zaposleni in zlasti funkcionarji v EU institucijah opravljajo funkcijo v imenu države, iz katere prihajajo. Razdelitev sredstev je izrazito politična in roko nad razdelitvijo sredstev največje multilateralne finančne institucije na svetu, ki so namenjena v Slovenijo, na Hrvaško in v države Zahodnega Balkana, drži Republika Italija. Zatorej ne more biti naključje, da je Italija druga največja prejemnica sredstev EFSI in sicer ima za 195 operacij odobrenih 12,3 milijard evrov sredstev, ki bodo generirala 76,8 milijard evrov dodatnih sredstev. Naj za primerjavo še enkrat spomnim, da je Slovenija do sedaj v obdobju 2015 – 2020 samostojno izvedla 3 projekte v okviru EFSI in koristila 153 milijonov evrov. 

Poanta je v tem, da je pripadnost državi v EU institucijah ključna pri zasedanju pozicij in da je edina pot kolegialnost in medsebojna podpora, zato bi si želel, da je merilo podpore pri kandidaturah Slovenije v tujini pripadnost državi in ne barva majice.

Geostrateško pozicioniranje Slovenije v EU

S tem, ko se je zunanja meja EU prestavila iz Slovenije na Hrvaško, se je rodil najljubši sin Angele Merkel, predsednik hrvaške vlade Andrej Plenković. Je mednarodni profil politika, ki ima jasno orientacijo in usmeritev k jedrnem delu držav članic, vključno z Nemčijo. Z zmerno in stabilno politiko zagotavlja Nemčiji višje zaupanje, kot ji to omogoča Slovenija. Od takrat je Slovenija izgubila mesto neformalnega koordinatorja Nemčije za Zahodni Balkan in ostala brez vidnejše vloge v EU. Iz te sence Slovenija še išče novo vlogo znotraj EU, danes prek aktivne vključitve v Višegrajsko skupino.

Osebno ne vidim problema, da je Slovenija bolj povezana z Višegrajsko skupino, kot je bila doslej. Je pa slaba odločitev, da bi to postala prioritetno interesno območje zunanje politike Slovenije. Mislim, da je glede na danosti za Slovenijo najboljša dolgoročna opcija malo bolj okrepljena vloga prostega radikala v mednarodnem prostoru, kjer se lahko za lastne, državne interese, obnašamo namensko in prilagodljivo, in nam že vnaprej ne pripisujejo uvrščenosti v neke grupacije. Delati moramo na konsistentnosti in kredibilnosti, da bomo zaupanja vreden partner znotraj EU. Seveda je nujen predpogoj za takšno držo bolj jasno začrtan strateški interes Slovenije. Pri tem ne mislim na zapisane cilje, ki so dovolj jasni, temveč na dejansko obnašanje Slovenije v mednarodnih odnosih, da bi tem ciljem tudi jasno sledila.

Na drugi strani sta prejšnji dve vladi vidno (o)krepili sodelovanje z državami Beneluksa (Belgija, Nizozemska, Luksemburg) – potekalo je kar nekaj srečanj na ravni predsednikov vlad – ki so ustanovne članice Evropske skupnosti in imajo pomembno vlogo v EU ter velikokrat delujejo kot jeziček na tehtnici pri odločitvah v Bruslju. 

To je vsekakor boljša, proevropska pot, ki bi Sloveniji dolgoročno prinesla bistveno več koristi, kot pa obračanje proti avtoritarnemu Višegradu, kjer smo najmanjši in najšibkejši člen v povezavi, in tako brez vidne vloge oz. moči. Razlika je seveda predvsem v ambiciji, kaj bi mi radi postali. Glede na to si izbiramo najtesnejše partnerje in podpornike naše usmeritve v državi, v EU in v mednarodni skupnosti.

Povej svetu!

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInViberEmail
Pridi z nami

Preberi še:

dr. Aleksander Jevšek: Z novim konceptom regionalnega razvoja do močnih regij in močne Slovenije

Kot minister za kohezijo in regionalni razvoj ter nekdanji župan sem prepričan, da je naša država tako močna, kot so močne njene regije. Skladen razvoj regij bi zato moral biti jasna in močna politična odločitev, podprta s konkretnimi ukrepi.
20. novembra 2024/by md

Tanja Fajon: Slovenija je na pravi strani zgodovine

Moje prepričanje ostaja jasno: mir na Bližnjem vzhodu je mogoč le z rešitvijo dveh držav, ki priznava palestinsko državo v mejah iz leta 1967. Junija 2024 je Slovenija naredila pomemben korak in priznala Palestino. Septembra smo se pridružili globalnemu zavezništvu za implementacijo te rešitve. Verjamem, da stabilna, suverena Palestina ni le simbol pravičnosti – je ključ do sobivanja narodov, ki si že stoletja delita to zemljo.
16. novembra 2024/by md

Matjaž Han: Slovenija na globalnem prizorišču

Zavedati se moramo, da je evropska industrija, vključno s slovensko, na pomembnem zgodovinskem razpotju. Zaradi sprememb v političnih in gospodarskih odnosih, tudi z ZDA, je za Evropo ključnega pomena, da svoje trge razprši in se poveže z novimi, perspektivnimi trgovinskimi partnerji. Kitajska je tu vsekakor pomemben partner, saj ponuja možnosti za rast, razvoj in izmenjavo znanja, hkrati pa Evropi omogoča, da se sooča z globalnimi izzivi na močnejši in bolj uravnotežen način.
8. novembra 2024/by md
Vsa #mnenja
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej
  • Socialni demokrati s partnerji vložili zakonodajni paket za vzpostavitev pogoja nekaznovanosti za najvišje javne funkcije13. novembra 2025 - 16:10
  • Vsak neopravičen izostanek pomeni izgubljen čas, daljše čakalne vrste in dodatno obremenitev sistema13. novembra 2025 - 13:00
  • Meira Hot opozorila na nepravične postopke Sklada kmetijskih zemljišč in gozdov10. novembra 2025 - 10:45
  • Tanja Fajon: Slovenija dokaz, da so lahko majhne države zgled za velike spremembe na področju podnebja10. novembra 2025 - 10:41
  • Andreja Katič: Pravosodje mora biti branik dostojanstva posameznika6. novembra 2025 - 14:37
  • Branimo voljo ljudi in pravico do dostojanstvenega konca življenja5. novembra 2025 - 11:39
  • Fajon v Kijevu podpisala sporazum za učinkovitejše sodelovanje pri obnovi in razvoju Ukrajine5. novembra 2025 - 10:49
  • Ministrica Fajon v Ukrajini odprla prvo rejniško hišo s podporo Slovenije: vsak otrok si zasluži dom29. oktobra 2025 - 12:52

Pridruži se nam na Facebooku!

Link to: Pristopna izjava
Link to: Doniraj
Link to: Prijava na novice
Follow a manual added link
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej

Socialni demokrati smo napredno politično gibanje, ki uresničuje idejo socialne demokracije v Sloveniji 21. stoletja. Povezujemo in organiziramo ljudi v močno politično silo, sposobno ustvarjati napredne spremembe. Verjamemo v enakost, solidarnost, svobodo, pravičnost, mir in sodelovanje. Vedno na strani ljudi.
PES S&D Progressive Alliance FEPS
Deklaracija o načelih Stranke evropskih socialistov.

Stranka

  • Stranka
  • Ljudje
  • Mednarodno
  • Program

Mediji

  • Novice
  • Mnenja
  • Podcast
  • Medijsko središče

Sodeluj!

  • Kontakt
  • Pridruži se nam
  • Skupnost članstva
  • Doniraj

Prijavi se na novice!

Forumi

  • Mladi forum
  • Ženski forum
  • Forum starejših
  • Zeleni forum

Splet

  • Impresum
  • Spoštovanje zasebnosti
  • Piškotki

Dr. Aleksander Jevšek v imenu Socialnih demokratov poziva k solidarnemu in... Dr. Jernej Pikalo: Vlaganje za prihodnost
Scroll to top

Ta stran uporablja piškotke.

OkejVeč informacij...

Spoštovanje zasebnosti



Kako uporabljamo piškotke?

Spletna stran uporablja piškotke. Piškotek je datoteka z informacijo o obisku na spletni strani, ki se ob obisku namesti na vašem računalniku. Piškotek je namenjen hitrejšemu in enostavnejšemu obisku spletne strani in na noben način ne spreminja programja vašega računalnika. Izbris piškotka iz vašega računalnika v nobenem primeru ne spremeni načina delovanja vašega računalnika in ne ogroža delovanja računalnika, operacijskega sistema, komponent in opreme.

Podatke, pridobljene s pomočjo piškotkov, uporabljamo izključno za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje ob obisku spletne strani. Podatki, zbrani na naši spletni strani, ne bodo posredovani tretjim osebam, če to ni izrecno navedeno. Za vsako morebitno posredovanje podatkov tretjim osebam bo zahtevana izrecna odobritev.

Več informacij o piškotkih si lahko preberete na tej povezavi.

Google Analytics

Ti poškotki zbirajo informacije, ki so v posplošeni obliki uporabljeneza razumevanje načina uporabe spletne strani, kako so učinkovita orodja, ki jih uporabljamo za obisk te spletne strani ali kako s prilagoditvami in vsebinami izboljšati uporabniško izkušnjo.

Če želite onemogočiti upotabo teh piškotkov, jih lahko onemogočite v nastavitvah vašega brskalnika.

Piškotki drugih storitev

Spletna stran uporablja tudi zunanje spletne storitve, kot so Google Fonts, Google Maps ali YouTube. Tovrstne storitve utegnejo zbirati podatke o uporabi njihovih storitev, kot je na primer IP naslov, zato jih lahko onemogočite tukaj. S tem utegnete bistveno zmanjšati funkcionalnost, izgled in izkušnjo spletne strani. Spremembe bodo uveljavljene ob ponovnem nalaganju strani.

Nastavitve Google Webfont:

Nastavitve Google Maps:

Nastavitve Vimeo in Youtube:

Spoštovanje zasebnosti

Več o načinu spoštovanja vaše zasebnosti lahko preberete tukaj.

Spoštovanje zasebnosti
Sprejmi nastavitveSkrij obvestilo