SD
  • Glavna stran
  • O stranki
    • Stranka
    • Ljudje
    • Organiziranost
    • Kongres
    • Mednarodno
    • Zgodovina
    • Statut
  • Novice
    • Aktualno
    • Poslanska skupina SD
    • Mnenja
    • Teme
    • Prenos
    • Samo Dejstva
  • Novinarsko središče
  • Podoba
  • Pridruži se nam
  • Menu Menu

#mnenja

dr. Branko Gabrovec

strokovnjak za zdravstveni menedžment, predsednik Sveta SD za zdravje
3. julij 2021

Proti privatizaciji slovenskega zdravstva. Moramo in zmoremo bolje.

Da je naš zdravstveni sistem potreben resnih posodobitev, se verjetno strinjamo vsi. Ključno vprašanje na tem mestu je: kakšne naj bi te bile? Posodobitve zdravstvenega sistema, ki vodijo v privatizacijo, so korak v napačno smer. Zakaj? Drži, zasebništvo lahko v določeni meri zagotovi večjo kakovost in hitrejši dostop do zdravstvenih storitev, a hkrati pomeni tudi večje stroške zdravstvenega zavarovanja. Žal vsi naši državljani nimajo takšnih prihodkov, da bi si lahko to privoščili, to dejstvo pa mora biti temelj, na katerem se oblikujejo posodobitve, o katerih sedaj razpravljamo.

Največjo kakovost in učinkovitost zdravstvenega sistema moramo tako doseči znotraj naših celostnih zmožnosti in na solidaren način. V tem trenutku lahko vidimo drugačno sliko: vladni predlogi gredo v smeri privatizacije zdravstva, ki je oblikovano na način, da ponuja svoje storitve za bogato peščico in ne za vse državljane. S predlogoma dveh zakonov vlada pospešuje privatizacijo in dodeljevanje javnih zdravstvenih sredstev zasebnikom, s tem pa nadaljnjo slabitev javnega zdravstva, namesto da bi s potrebnimi organizacijskimi, konceptualnimi in finančnimi ukrepi okrepila javni zdravstveni sistem, kot smo to predlagali Socialni demokrati.

Vlada s spremembo Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju predlaga spremembo načina upravljanja naše javne zdravstvene blagajne (ZZZS). V predlogu ukinja 45-člansko skupščino ZZZS in jo nadomešča z 11-članskim svetom zavoda. Med imenovanimi člani bi vlada skupaj z delodajalci hitro imela večino in popoln vpliv na dodeljevanje sredstev iz javne zdravstvene blagajne. Zaposleni, ki so aktivni zavarovanci in prispevajo polovico sredstev v blagajno, svojega predstavnika v svetu zavoda ne bi imeli. Prav tako bi lahko minister za zdravje zadržal vsako odločitev, ki jo bi sprejel svet zavoda.

Kljub temu, da ZZZS potrebuje operativnejše upravljanje, je takšen predlog nesprejemljiv, saj omogoča popolno razgradnjo javnega zdravstvenega sistema.

Zakon o zagotavljanju finančnih sredstev za investicije v slovensko zdravstvo je na prvi pogled všečen in politično moder predlog. Vse zdravstvene zavode v Sloveniji se povpraša, kaj potrebujejo, nato pa se jih (v skladu z njihovimi željami in potrebami) vnese na seznam predvidenih investicij. Ker so na seznam uvrščeni vsi, je, kot pregovorno pravimo, „volk sit in koza cela“. Poslanci takemu predlogu težko nasprotujejo, saj je na seznamu tudi javni zdravstveni zavod, ki je v njihovi bližini. Takšen predlog pač ne more biti slab in škodljiv. Pa je temu res tako?

Podrobnejši pregled razkrije, da ima predlog zakona vrsto pomanjkljivosti. Temeljna pomanjkljivost je odsotnost prenovljene mreže javnih zdravstvenih zavodov (JZZ). Trenutno imamo zastarelo mrežo javnih zdravstvenih zavodov, predvsem na sekundarnem nivoju (splošne in specialne bolnišnice). Ta mreža se ohranja nespremenjena že skoraj tri desetletja, razmere pa so se v tem času bistveno spremenile (staranje prebivalstva, porast kroničnih in rakavih bolezni, vse več potreb po številu negovalnih postelj, vedno hitrejši napredek v zdravstvenih tehnologijah, migracije prebivalstva ipd.). V načrtu predloga zakona so vključeni vsi JZZ na sekundarnem in terciarnem nivoju, upoštevani so prav vsi prejeti predlogi, vendar brez resnega in kritičnega premisleka o naših realnih potrebah. Največ koristi predloga bi tako npr. imel UKC Ljubljana, ki bi prejel glavnino sredstev.

Investicije v zdravstvo so nujno potrebne. Podatki kažejo, da je iztrošenost zdravstvene opreme v našem zdravstvenem sistemu več kot 84 %, pri stavbah pa je ta iztrošenost 80 %, nikakor pa tega ne moremo storiti brez prenove omenjene mreže. Pri tem je najprej pomembno vedeti, kaj bomo kje počeli, ali imamo tam zadosti kadrov, ali lahko število predvidenih posegov izvedemo varno, ali je smotrno, da se vsi posegi opravljajo na vseh lokacijah itd.

V obrazložitvi povečanja sredstev za novo medicinsko fakulteto se kot razlog navaja povečanje števila zdravnikov in posledično tudi družinskih zdravnikov. Gre za napačno razumevanje problema. Število razpisanih specializacij se je povečalo že pred leti, a mesta kljub temu ostajajo prazna. Povedano drugače, problema ne bomo rešili, če se zopet ukvarjamo s posledicami. Rešitev je potrebno najti na drugi strani enačbe pri vzroku, kar konkretno pomeni, da je najprej potrebno izboljšati delovne pogoje in spremeniti plačno politiko za specialiste družinske medicine.

Predlog zakona je problematičen tudi, ker je predvsem usmerjen v „gradnjo zidov“, precej manj pa v tehnološki razvoj in IT nadgradnjo zdravstvenega sistema. To pomeni, da namesto v izrazito pospešitev vlaganj v modernizacijo našega zdravstvenega sistema bo poudarek zopet na izgradnji infrastrukture, za katero je že sedaj jasno, da bo v dobi pospešene digitalizacije delovala z omejenim uspehom.

Nadalje, viri za zagotavljanje sredstev niso stabilno načrtovani, prav tako so neenakomerno razporejeni. V predlogu zakona, ki je ovrednoten (po predlagateljevi oceni) na 2 milijardi evrov (ocena vrednosti po spremembah v gradbeništvu pa je od 3,5 do 4 milijarde evrov), namenjamo glavnino sekundarnem in predvsem terciarnem nivoju zdravstvenega varstva, primarnemu pa zgolj 50 milijonov evrov. Naj bo jasno: primarni nivo v zdravstvenem sistemu opravi preko 90 % vseh storitev.

Predlagane posodobitve našega zdravstvenega sistema so (kot je zgoraj na kratko opisano) polne kratkoročnih in dopadljivih ukrepov.

Moramo in zmoremo bolje.

Povej svetu!

FacebookTwitterWhatsAppLinkedInViberEmail
Pridi z nami

Preberi še:

Luka Goršek: Ko začnejo umirati čebele in ribe, bo naslednji na vrsti človek

22. marec je svetovni dan voda. Morda je ravno ta dan primeren, da še posebej opozorimo na podnebno krizo in uničevanje živalskih habitatov. Ko govorimo o podnebni krizi, vedno pogosteje omenjamo podnebne spremembe, žal pa se premalokrat zavedamo ali dotaknemo posledic neukrepanja. Razlog za to je morda občutek, da so te posledice še daleč stran in da se bodo s tem ukvarjale generacije za nami. Vendar temu ni tako.
21. marca 2023/by Miha Damiš

Damijan Zrim: Naj zavlada mir

Konfliktu še ni videti konca. Upajmo, da se bo vojna končala za pogajalsko mizo in mirovno pogodbo, da se ne konča kot še eno konfliktno območje, ki bo leta zaposlovalo in ogrožalo ves svet. Takih poznamo ogromno. Vedno nastradajo nedolžni ljudje. Nepregledne množice preminulih. Pogum in hrabrost Ukrajincev sta izjemna. Slava Ukrajini! Naj zavlada mir!
24. februarja 2023/by Miha Damiš

Mija Javornik: Javni vrtci – pravica, dolžnost in vrednota?

Vlaganje v znanje in veščine je nesporno najboljša dolgoročna naložba za razvoj države. Zagotovitev pogojev, ki bodo omogočali kakovostno predšolsko vzgojo in varstvo vsem otrokom pa mora zato postati ključna naloga države. Sposobnost javnega financiranja ni samo stvar globine javne denarnice, ampak je predvsem stvar političnih prioritet. Brezplačni vrtci zato niso iluzija, ampak vprašanje vrednot in razumevanja, kaj je resnično pomembno.
5. februarja 2023/by Miha Damiš
Vsa #mnenja
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej
Nov začetek
  • Minister Jevšek na avstrijskem Koroškem o pomenu čezmejnega sodelovanja30. marca 2023 - 10:53
  • Strateški svet za turizem na prvi seji o prednostnih nalogah29. marca 2023 - 10:35
  • Minister Jevšek: Rabljene hitre antigenske teste bo po zaslugi slovenskega znanja mogoče reciklirati27. marca 2023 - 9:45
  • Ministrica Fajon v New Yorku na konferenci OZN o vodi: Ne moremo si privoščiti, da bi na tretjo konferenco OZN o vodi spet čakali 46 let27. marca 2023 - 9:28
  • Za SD vprašanje sofinanciranja OFEM-a ni in tudi ne bo stvar prestiža med strankami27. marca 2023 - 7:19
  • Meira Hot o pogojih za upokojitev žensk24. marca 2023 - 13:49
  • Švarc Pipan: Panika in strah v zdravstvenih krizah ne moreta biti izgovor za teptanje človekovih pravic23. marca 2023 - 22:24
  • Vlada potrdila predlog novele zakona o gospodarskih družbah23. marca 2023 - 16:02

Pridruži se nam na Facebooku!

Link to: Pristopna izjava
Pridruži se socialnim demokratom!
Link to: Doniraj
Podpri socialno demokracijo!
Link to: Prijava na novice
Prijavi se na naše e-novice!
Follow a manual added link
Poveži se v digitalno skupnost SD!
Facebook Twitter YouTube Instagram Podcast Naprej

Socialni demokrati
Socialni demokrati smo napredno politično gibanje, ki uresničuje idejo socialne demokracije v Sloveniji 21. stoletja. Povezujemo in organiziramo ljudi v močno politično silo, sposobno ustvarjati napredne spremembe. Verjamemo v enakost, solidarnost, svobodo, pravičnost, mir in sodelovanje. Vedno na strani ljudi.
PES S&D Progressive Alliance FEPS
Deklaracija o načelih Stranke evropskih socialistov.

Stranka

  • Stranka
  • Ljudje
  • Mednarodno

Volitve

  • Tanja Fajon
  • Program
  • Ekipa

Sodeluj!

  • Kontakt
  • Pridruži se nam
  • Skupnost članstva
  • Doniraj

Prijavi se na novice!

Forumi

  • Mladi forum
  • Ženski forum
  • Forum starejših
  • Zeleni forum

Mediji

  • Novice
  • Mnenja
  • Podcast
  • Medijsko središče

Splet

  • Impresum
  • Spoštovanje zasebnosti
  • Piškotki

Dejan Židan: Investicije v javno zdravstvo so nujne Marko Koprivc: Je Hitler za aktualno vlado heroj?
Scroll to top

Ta stran uporablja piškotke.

OkejVeč informacij...

Spoštovanje zasebnosti



Kako uporabljamo piškotke?

Spletna stran uporablja piškotke. Piškotek je datoteka z informacijo o obisku na spletni strani, ki se ob obisku namesti na vašem računalniku. Piškotek je namenjen hitrejšemu in enostavnejšemu obisku spletne strani in na noben način ne spreminja programja vašega računalnika. Izbris piškotka iz vašega računalnika v nobenem primeru ne spremeni načina delovanja vašega računalnika in ne ogroža delovanja računalnika, operacijskega sistema, komponent in opreme.

Podatke, pridobljene s pomočjo piškotkov, uporabljamo izključno za zagotavljanje boljše uporabniške izkušnje ob obisku spletne strani. Podatki, zbrani na naši spletni strani, ne bodo posredovani tretjim osebam, če to ni izrecno navedeno. Za vsako morebitno posredovanje podatkov tretjim osebam bo zahtevana izrecna odobritev.

Več informacij o piškotkih si lahko preberete na tej povezavi.

Google Analytics

Ti poškotki zbirajo informacije, ki so v posplošeni obliki uporabljeneza razumevanje načina uporabe spletne strani, kako so učinkovita orodja, ki jih uporabljamo za obisk te spletne strani ali kako s prilagoditvami in vsebinami izboljšati uporabniško izkušnjo.

Če želite onemogočiti upotabo teh piškotkov, jih lahko onemogočite v nastavitvah vašega brskalnika.

Piškotki drugih storitev

Spletna stran uporablja tudi zunanje spletne storitve, kot so Google Fonts, Google Maps ali YouTube. Tovrstne storitve utegnejo zbirati podatke o uporabi njihovih storitev, kot je na primer IP naslov, zato jih lahko onemogočite tukaj. S tem utegnete bistveno zmanjšati funkcionalnost, izgled in izkušnjo spletne strani. Spremembe bodo uveljavljene ob ponovnem nalaganju strani.

Nastavitve Google Webfont:

Nastavitve Google Maps:

Nastavitve Vimeo in Youtube:

Spoštovanje zasebnosti

Več o načinu spoštovanja vaše zasebnosti lahko preberete tukaj.

Spoštovanje zasebnosti
Sprejmi nastavitveSkrij obvestilo