Vodja poslancev SD Han pisal premieru Cerarju in finančnemu ministru Mramorju glede selektivnosti olajšav pri investicijah
Odprto pismo vodja poslanske skupine SD Matjaža Hana predsedniku Vlade RS dr. Miru Cerarju in ministru za finance dr. Dušanu Mramorju glede selektivnosti olajšav pri investicijah – nakup avtobusov po Zakonu o dohodnini in Zakonu o davku od dohodkov pravnih oseb.
Spoštovani,
finančna in gospodarska kriza je od njenega pričetka od vlad terjala ukrepanje, ki bi ublažilo vse večje pritiske na slovensko gospodarstvo. Različnih zakonskih sprememb in dopolnitev je bil deležen tudi del davčne zakonodaje, ki se nanaša na uveljavljanje olajšav iz naslova investicij.
Spoznanje, da so olajšave za investicije dolgoročna naložba, se je izkazalo kot ključno, če želimo doseči vidnejši napredek in preboj gospodarstva, ki so ga še do pred nedavnim bremenili izrazito negativni trendi. Ti so po različnih panogah pustošili z različno intenziteto, a s posledicami, ki imajo skupni imenovalec: velik upad gospodarske dejavnosti, nezmožnost vstopanja na nove trge, kreditni krč in navsezadnje propad podjetij.
V naboru podjetij, ki so bila zaradi svojih specifik podvržena toliko večjim pritiskom, so tudi tista, ki se ukvarjajo z dejavnostjo cestnega prevozništva. Višanje stroškov vzdrževanja ter pogonskih goriv in cestnin, davčne obremenitve ter upad gospodarske dejavnosti so manjšali obseg in konkurenčnost njihovega delovanja, kar je tlakovalo pot k prepotrebnim spremembam glede olajšav za investicije v tej panogi.
Sprememba Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb in Zakona o dohodnini tako omogoča, da lahko davčni zavezanci uveljavijo olajšave »za nakup tovornih motornih vozil in avtobusov pravnih oseb za motorna vozila, razen osebnih avtomobilov na hibridni ali električni pogon, avtobusov na hibridni ali električni pogon in tovornih motornih vozil z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO VI, v sklopu tega pa je bilo določeno prehodno obdobje, da lahko zavezanci za leta 2009, 2010, 2011, 2012 in 2013 uveljavljajo znižanje davčne osnove za investicije v avtobuse z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO IV, in za investicije v tovorna motorna vozila z motorjem, ki ustreza najmanj emisijskim zahtevam EURO V« (vir: Zakon o davku od dohodkov pravnih oseb).
Slovenski cestni avtoprevozniki že dalj časa opozarjajo na izrazito neenakopraven položaj podjetij in samostojnih podjetnikov, ki so ga ti deležni po izteku prehodnega obdobja (2014). Namreč določba 55 a člena Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb uveljavljanje olajšave določa samo za avtobuse na hibridni in električni pogon, s tem, da praksa kaže, da je ti kategoriji avtobusov moč zaslediti v zelo omejenem obsegu, povečini v mestnem prometu. Neživljenjska določba zakona tako predvideva olajšave pri nakupu avtobusov, ki so z vidika ekologije in tehnološke varnosti tako napredni, da jih proizvajalci razvrščajo v vrh ponudbe prevoznikom, ki takšna vozila tudi najbolj potrebujejo za prevoze potnikov.
Naj ob tem spomnimo, da je bilo prehodno obdobje zaradi razmer in omenjene neživljenjskosti primarne določbe zakona (55 a člena Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb v delu olajšav za nakup avtobusov) v vmesnem obdobju podaljšano tako, da so lahko olajšavo zavezanci uveljavljali za nakup avtobusov, ki ustrezajo emisijskim zahtevam EURO IV in EVRO V do leta 2014.
Socialni demokrati menimo, da so se olajšave za investicije več kot upravičeno dokazale za dober in prepotreben ukrep, ki lahko našemu gospodarstvu pomaga pri odpravi posledic krize ter navsezadnje pri njegovemu nadaljnjemu okrevanju. Rešitve, ki bi davčnim zavezancem pri nakupu avtobusov ponudile možnost za uveljavljanje olajšav, tako ne smejo biti davčna »milost« države, ki jo je moč na selektiven način zagotoviti le izbrani kategoriji, temveč nuja, ki bo omogočila razvoj gospodarstva. Ukrepanje prav tako ne sme biti predmet podaljševanja prehodnega obdobja, kajti v iskanju odgovorov nas ne smejo zaslepiti nerealna pričakovanja o tem kaj si nekoč želimo, temveč kako glede na potrebe in dejansko stanje pomagati tistim, ki se odločajo za nove investicije.
Ob tem ne gre spregledati pomena teh olajšav z vidika varnosti prebivalk in prebivalcev Slovenije, pa naših otrok, ki se z avtobusi vsakodnevno vozijo v šolo.
Socialni demokrati bomo zato v skladu s protokolom delovanja v koaliciji prihodnji teden v pregled poslali novelo Zakona o dohodnini in Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb, ki bosta olajšave za nakup avtobusov postavili v enakovreden položaj ostalim sorodnim investicijam, prav tako pa bosta odpravili neživljenjske zakonske možnosti, ki jih v realnosti v večji meri ni moč udejanjiti.
V luči programskih načel in izhodišč koalicijske pogodbe verjamemo, da bosta noveli v koaliciji dobili zadostno podpro.
Matjaž Han
vodja Poslanske skupine Socialnih demokratov v Državnem zboru Republike Slovenije