Železnica mora postati hrbtenica prometnih tokov
Na današnjem strokovnem posvetu o pospešenem prehodu v zeleno mobilnost je predsednica SD Tanja Fajon s strokovnjaki razpravljala o izzivih, ki jih pred nas postavlja nujnost zmanjšanja negativnih vplivov prometnih tokov na ljudi in okolje. »Potrebujemo ambiciozen, pameten in pošten premik k trajnostni mobilnosti, katerega hrbtenica mora postati sodoben sistem javnega potniškega prometa,« je poudarila Tanja Fajon. Podpredsednik Evropske komisije Frans Timmermans, ki je navzoče pozdravil preko video povezave, pa je dejal, da bi Slovenija lahko vodila prehod v trajnostno mobilnost.
17. december 2021
Podpredsednik Evropske komisije, pristojen za zeleni dogovor, Frans Timmermans je v kratkem nagovoru poudaril, da je Evropska komisija ta teden predstavila načrt za zeleno trajnostno mobilnost, ki je pomemben cilj Evropske komisije: »Začeti moramo uporabljati električna vozila in kolesa v mestih, ustvariti moramo železniško omrežje, ki bo mladim v Evropi omogočalo mnogo hitrejše potovanje na trajnosten način. To je naša prihodnost. Ne želimo omejiti naše mobilnosti, želimo jo povečati, a jo hkrati narediti trajnostno«. Po besedah Timmermansa je Slovenija lahko na čelu teh sprememb, kajti »s svojimi naravnimi resursi je sposobna ustvariti trajnostno prihodnost za svoje državljane«.
»Slovenija mora okrepiti svoja prizadevanja za dosego ambicioznih ciljev za znižanje emisij toplogrednih plinov do leta 2030 in doseganje ogljične nevtralnosti najkasneje do leta 2050, je dejala predsednica SD Tanja Fajon: »Ti cilji zahtevajo prilagoditve v energetiki, kmetijstvu in gospodarstvu ter zlasti v prometu. Emisije toplogrednih plinov iz prometa naraščajo, namesto da bi se zmanjševali«. Poudarila je, da so zastavljeni cilji za zmanjšanje izpustov še daleč, vendar so dosegljivi: »Potrebujemo ambiciozen, pameten in pošten premik k trajnostni mobilnosti, katerega hrbtenica mora postati sodoben sistem javnega potniškega prometa«.
Raziskave o mobilnosti Slovencev kažejo, da bi se bila večina prebivalcev pripravljena odločiti za javni prevoz, če bi bil slednji dostopnejši in hitrejši. Razvoj prometne infrastrukture in spremembe potovalnih navad pa je mogoče uresničiti šele na dolgi rok in ob povečanem financiranju za modernizacijo gradnjo prometne infrastrukture. »Je pa treba z aktivnostmi začeti takoj,« je še poudarila Fajon ter na kratko povzela predloge ključnih projektov: »Ključni projekti so za nas postopen premik tovornega, zlasti tranzitnega, prometa na železnico, izgradnja hitre potniške železnice Koper – Ljubljana – Maribor ter njena povezava z mesti v sosednjih državah in nove oziroma posodobljene primestne železniške povezave, vključno z učinkovito železniško povezavo do našega osrednjega letališča. Temu na koncu sledi tudi načrtovanje in izvedba postopnega zapiranja mestnih središč. Za to pa potrebujemo ljudem dostopne in prijazne alternative: učinkovit potniški promet, varne kolesarske in peš poti ter dostopno souporabo koles in električnih vozil«.
Tanja Fajon, predsednica SD
Strokovni posvet SD o pospešenem prehodu v zeleno mobilnost
Bolj podrobno je predloge ukrepov Socialnih demokratov, ki so zapisani v osnutku predvolilnega programa Nov začetek predstavil mag. Andrej Hudoklin, predsednik strokovnega sveta SD za infrastrukturo: »Vidimo potrebo, da v prihodnjih letih oziroma desetletjih hrbtenico prometnih tokov, tako v prometu potnikov kot tovora, prevzame železnica«. V zvezi s tem je Hudoklin izpostavil naslednje ukrepe:
- Pospešitev aktivnosti za ustrezne nadgradnje, posodobitve in dograditve prometne infrastrukture s ciljem odprave ozkih grl na železniških in cestnih povezavah;
- Izvedba postopkov za načrtovanje in izgradnjo hitre železniške proge na relaciji Maribor – Ljubljana – Koper ter z navezavo na hitro železniško omrežje v sosednjih državah;
- Čimprejšnja izpolnitev tehničnih pogojev za doseganje standardov na celostnem in jedrnem vseevropskem prometnem omrežju (TEN-T);
- Zagotoviti sodobno mestno in primestno železnico ter zagotoviti ustrezno železniško povezavo do Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana;
- S posodobitvijo in nadgradnjo železniških povezav omogočiti rast in krepitev vloge in položaja Luke Koper ter slovenskih letališč;
- Izgradnja sodobnih logističnih vozlišč, ki bodo omogočala polni izkoristek danosti večmodalnih prometnih tokov;
- Povečati delež prepeljanega tovora v železniškem prometu in s cest na železnice umakniti tranzitni tovorni promet.
Po besedah Hudoklina se je treba lotiti tudi ukrepov, ki bi spodbudili čim več ljudi, da bi se v prihodnje odločili za uporabo javnega prevoza. Glavni ukrepi na tem področju so po Hudoklinu spodbujanje rabe javnega potniškega prometa s poudarkom na uvedbi enotne in digitalizirane vozovnice; izgradnja dostopnega večmodalnega javnega potniškega omrežja, s katerim bi izboljšali prometno povezanost med regijami in mesti ter znotraj mestnih središč; enoten upravljalec javnega potniškega prometa, ki bi uskladil vozne redov različnih izvajalcev in oblik javnega potniškega prometa; posodobitev prometne infrastrukture s ciljem večje frekvence voženj in hitrejši čas potovanj v javnem potniškem prometu ter uvedba sistemskega okvira, ki bi v prihodnje omogočil brezplačno rabo javnega prevoza za vse.
Na koncu je Hudoklin še poudaril, da bo treba za zeleni prehod zagotoviti stabilen in trajen vir financiranja, zato bi morali pogovoriti o »oblikovanju namenskega infrastrukturnega sklada s stabilnimi in trajnimi finančnimi viri«.
»Z vidika mladih bi boljša infrastruktura, predvsem hitre železniške povezave, deloma naslovila tudi stanovanjsko problematiko v Ljubljani in drugih univerzitetnih središčih,« je opozorila mlada aktivistka Daša Windischer. Ker so v Ljubljani stanovanja za mlade skoraj nedostopna, študentski domovi pa pokajo po šivih, bi se s krepitvijo železniškega prometa veliko študentov odločilo za dnevne migracije v Ljubljano. »Posledično bi se zmanjšalo stanovanjsko povpraševanje v prestolnici, obenem pa bi povečali verjetnost, da ti mladi po koncu študija ostanejo v svojih lokalnih okoljih«. Windischer je še dejala, da so mladi dovolj okoljsko ozaveščeni in zato lahko prispevajo k trajnostni mobilnosti: »Še vedno pa veliko mladih teži k lastnem avtomobilu, ki jim predstavlja svobodo. To v času ko mladi ne moremo do svojih stanovanj niti ni presenetljivo«.
mag. Andrej Hudoklin, predsednik sveta SD za infrastrukturo
Daša Windischer, mlada aktivistka
mag. Lilijana Madjar, direktorica Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije
Osrednja ljubljanska regija je prometno najbolj obremenjena regija v državi. »Dnevna migracija v Ljubljani presega 120 tisoč ljudi, pri čemer večina še vedno uporablja avto,« je dejala mag. Lilijana Madjar, direktorica Regionalne razvojne agencije Ljubljanske urbane regije, v kateri so se občine povezale in skupaj sprejele celostno prometno strategijo, »Strategijo smo zgradili na 5 stebrih: pešačenje in kolesarjenje, javni potniški promet, motoriziran promet, tovorni promet in mestna logistika ter celostno prometno načrtovanje,« je pojasnila Madjar in pri tem poudarila, da je treba delati na vseh stebrih hkrati, da bi čez kakšno desetletje prišli do cilja trajnostne mobilnosti. Je pa Ljubljana – tako Madjar – veliko že naredila za trajnostno mobilnost, denimo do leta 2023 bo zgrajenih približno 90 km novih kolesarskih poti, urejajo se središča, podaljšujejo se linije LPP, širi se mreža P&R. »Potrebujemo pa odločitev države za modernizacijo železniške infrastrukture. Ključna je tudi ureditev ljubljanskega železniškega vozlišča. Te odločitve morajo biti sprejete takoj in načrtovane dolgoročno z ustreznimi finančnimi viri,« je bila jasna Madjar, ki je ob tem opozorila na težavo umeščanja v prostor.
Matjaž Rakovec, župan Mestne občine Kranj je predstavil projekt, zaradi katerega je Kranj letos dobil priznanje za najbolj e-mobilno občino v Sloveniji. Projekt ima tri stebre: »Začeli smo s projektom zamenjave vseh avtomobilov na klasični pogon z električnimi vozili. Imamo približno 130 vozil v javnih službah občine, letos smo jih zamenjali 41. Cilj je, da v letu 2023 zamenjamo vsa vozila,« je dejal Rakovec. Drugi steber so lastne polnilnice: »Vsak naš električni avto ima svojo domicilno polnilnico, uvajamo pa tudi javne polnilnice, ki bodo namenjene javni uporabi«. Kot tretji steber je Rakovec navedel gradnjo sončnih elektrarn, ki jih gradi občina in k temu spodbuja podjetja in prebivalce. Samo menjava službenih voženj bo po ocenah občine zmanjšala emisije CO2 za 150 ton, ki sicer absorbira slabih 18 ha gozda, je še pojasnil Rakovec.
Matjaž Rakovec, župan Mestne občine Kranj
dr. Igor Jakomin, glavni strateg v družbi CargoX, ki razvija napredne blockchain tehnologije za mednarodno logistiko in trgovino, ter predavatelj na Fakulteti za logistiko Univerze v Mariboru
Igor Jakomin,glavni strateg v družbi CargoX, predavatelj na Fakulteti za logistiko UM ter nekdanji državni sekretar je mnenja, da je treba »nujno preusmeriti tovorni promet iz cest na železnice, vendar bo to težko izvedljivo«. Po njegovih besedah je treba ločiti tovor, ki pride v Slovenijo skozi Luko Koper in tovor, ki pride preko kopenskih meja. Če bi želeli slednjega spraviti na vlake, bi morali zagotoviti t.i. oprtne vlake, ki bi vozili najmanj vsako uro. To pa je povezano z velikimi stroški. Po njegovem mnenju bi bilo smiselno začeti striktno uveljavljati in nadzorovati prepoved prehitevanja kamionov na avtocestah, ki se v praksi ne izvaja. »Ko bodo globe višje, ko bo več kontrole in bodo cestni prevozniki potrebovali več časa za tranzit skozi Slovenijo zaradi upoštevanja pravil, bo varianta vlaka mogoče postala sprejemljiva alternativa,« je prepričan Jakomin.
V primeru tovora, ki pride v Luko Koper pa ima Slovenija po besedah Jakomina 2 možnosti: preusmeritev pretovorjenega blaga na vlake do končne destinacije ali pa organizacijo oprtnih vlakov iz Kopra do severovzhodne meje. Pri tem opozarja, da že danes ves tovor, ki je iz pristanišča namenjen v zaledne države, tako obremenjuje obstoječo infrastrukturo, da ni možnosti novih vlakov. Delno bo ta problem rešil drugi tir. Jakomin je opozoril tudi na ozka grla v slovenski infrastrukturi: »Če bi želeli imeti tekoč pretok skozi Slovenijo in dosegati zadovoljive hitrosti tudi za tovorne vlake, potem je potrebna modernizacija vseh odsekov oz. izgradnja nekaterih novih«.
dr. Franc Trček, poslanec Socialnih demokratov
Jani Prednik, poslanec Socialnih demokratov
Poslanec SD Franc Trček sam dolga leta ni uporabljal avtomobilov. Do zaprtja države zaradi epidemije je uporabljal železniški prevoz, potem pa je bil prisiljen kupiti avto, je svojo izkušnjo predstavil Trček. V razpravi je opozoril, da je treba na mobilnost gledati precej širše ter pri tem upoštevati številne vidike, kot so denimo: dostopnost javnega prometa, socialna izključenost, kje so locirana delovan mesta, lokalna in regionalna samooskrba, vprašanje re-industrializacije v občinah, kako bomo zagotavljali robustnost električnega sistema ob uvajanju e-mobilnosti ipd.
Jani Prednik, poslanec Socialnih demokratov, je opozoril na neenakomerno infrastrukturno razvitost različnih regij v Sloveniji: »Prihajam iz Koroške, kjer nimamo urejene niti cestne povezave, ki jo vidimo kot osnovno infrastrukturo. Mi še vedno čakamo na tretjo razvojno os, na hitro cesto, ki bi se v letu 2021 morala posodabljati, ne pa šele graditi«. Prednik je poudaril, da bi si želeli tudi sodobno železniško povezavo, vendar ob umeščanju hitre ceste v prostor, ki se je vlekla celih 15, nihče ni pomislil, da bi poskrbeli tudi za umeščanje železniške povezave. »Zdaj se hitra cesta gradi in upamo, da bo v nekem doglednem času zgrajena,« je zaključil Prednik.